Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου 2009

Γερμανός αρχαιολόγος: Δεν ήταν ελληνική πόλη η Τροία!

Φωτο: αεροφωτογραφία της αρχαιολογικής τοποθεσίας της Τροίας


Γράφει ο Γιώργος Εχέδωρος


Ως αποτέλεσμα των άκαρπων αρχαιολογικών ανασκαφών μπορούν να εκληφθούν τα συμπεράσματα που ανακοίνωσε ο Γερμανός καθηγητής αρχαιολογίας του Tübingen, Manfred Korfmann.
Οι δυσπιστίες που εξέφρασε με άρθρο του στο αρχαιολογικό περιοδικό Arcaeology, για την ιστορικότητα του ομηρικού έργου προκάλεσαν μεγάλη εντύπωση.

Γράφει στην αρχή του άρθρου του ο κ. Κόρφμαν:

«Τα τελευταία 16 χρόνια, περισσότεροι από 350 μελετητές, επιστήμονες και τεχνικοί από 20 περίπου χώρες συνεργάστηκαν στις ανασκαφές στη βορειοδυτική πλευρά της Τουρκίας σε μια ακρόπολη της πρώϊμης εποχής Χαλκού, την τρίτη χιλιετία π.Χ. που τελείωσε ως βυζαντινός οικισμός, πριν εγκαταλειφθεί τελείως το 1350 μ.Χ. Ωστόσο, ως άμεσος επιβλέπων των ανασκαφών, αναρωτιέμαι συνέχεια, αν ο πόλεμος της Ομηρικής Τροίας πραγματικά συνέβη.»


Αναπτύσσοντας τα αποτελέσματα των πολυετών ανασκαφικών προσπαθειών στο χώρο της Τροίας θα σημειώσει χαρακτηριστικά:

«Η Τροία εμφανίζεται καταστραμμένη περίπου το 1180 π.Χ., πιθανόν από ένα πόλεμο η πόλη χάθηκε. Υπάρχουν ενδείξεις μιας πυρκαγιάς, μερικών σκελετών και ενός σωρού από σβώλους σφεντόνας.
Οι κάτοικοι που θα είχαν υπερασπίσει με επιτυχία την πόλη τους θα τις είχαν πάρει από εκεί και θα τις είχαν τοποθετήσει σε ένα άλλο μέρος αλλά μια νικηφόρα κατάκτηση δεν θα έκανε τίποτε για αυτά.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται για τον Τρωϊκό πόλεμο αν και η αρχαία παράδοση τον τοποθετεί χρονικά αυτήν την περίοδο.
Μετά από μια μεταβατική περίοδο μερικών δεκαετιών, ένας νέος πληθυσμός από τα ανατολικά βαλκάνια ή από την περιοχή της βορειοδυτικής Μαύρης Θάλασσας εγκαταστάθηκε στα ερείπια της αποδυναμωμένης πόλης.
Το κύριο επιχείρημα ενάντια στην ένωση αυτών των ερειπίων με την μεγάλη πόλη που περιγράφεται στην Ιλιάδα είναι ότι η Τροία στην Ύστερη Εποχή Χαλκού ήταν μια εντελώς ασήμαντη κωμόπολη και όχι μιας σημαντικής τοποθεσίας.»


Ο Όμηρος τα φαντάστηκε...

Συνεχίζοντας ο Γερμανός καθηγητής το άρθρο και αφού περιγράφει τα ελάχιστα ευρήματα των ανασκαφών που πραγματοποιήθηκαν θα σημειώσει:
«Ο Όμηρος είχε δεδομένο πως το ακροατήριό του ήξερε ότι ένας πόλεμος είχε διεξαχθεί, κάπου εκεί, για αυτό που στη συνέχεια τον ονόμασε Ίλιον ή Τροία.

Ο αοιδός ενδιαφέρθηκε κυρίως για την περιγραφή της οργής του Αχιλλέα και των συνεπειών του.

Χρησιμοποίησε την Τροία και τον Πόλεμο, ποιητική αδεία, για μια σύγκρουση μεταξύ των ανθρώπων και των Θεών.
Από τη σκοπιά του αρχαιολόγου, η Ιλιάδα μπορεί να ερμηνευθεί ως ‘πρόφαση’ μιας εξ ολοκλήρου διαφορετικής λογικής.

Κάποιος ίσως δει τον Όμηρο ή τους πληροφοριοδότες του ως αυτόπτες μάρτυρες της Τροίας και την τοποθεσία της Τροίας όπως ήταν στον όγδοο π.Χ. αιώνα, την περίοδο, δηλαδή, όπου οι μελετητές γενικά συμφωνούν πως ο Όμηρος συνέθεσε τα έπη του.
Η Τροία ήταν κατά ένα μεγάλο μέρος μια ερειπωμένη τοποθεσία στις μέρες του Ομήρου αλλά τα υπολείμματα της Τροίας, όπως εντοπίστηκαν, μαζί με την ακρόπολη και την χαμηλότερη από αυτήν πόλη, ήταν ακόμη εντυπωσιακές.»


Αποκαρδιωμένος ο αρχαιολόγος που δεν μπόρεσε να ανακαλύψει το εύρημα που θα τον έκανε διάσημο, προσπαθεί να υποβαθμίσει τον αρχαίο Έλληνα ποιητή, κάνοντας το ‘Ιερό του Ιλίου’ ...ξύλινη κατασκευή.

Γράφει ο αθεόφοβος :


«Η φράση ‘Ιερό Ίλιο’ είναι το πιο συχνά επαναλαμβανόμενο επίθετο στην Ιλιάδα, και ο καθένας θα περίμενε να δει ένα ιερό κτίριο στην τοποθεσία αυτή.
Μπορούμε να δώσουμε πειστικά επιχειρήματα για ένα ιερό ή ιερά, πιθανόν, φτιαγμένα ως ξύλινες κατασκευές, από τις αρχές του έβδομου αιώνα π.Χ., περίπου στα χρόνια του Ομήρου, σε αυτήν την περιοχή, όπου μετέπειτα χρησιμοποιούνταν ως κέντρο λατρείας μέχρι την ύστερη εποχή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Δεν υπάρχει τίποτε από αρχαιολογική καταγραφή που να έρθει σε αντίθεση με τον ισχυρισμό πως η Τροία και η γύρω περιοχή διαμόρφωσαν το σκηνικό της Ομηρικής Ιλιάδας στα 700 π.Χ.»



«Δεν ήταν ελληνικός οικισμός η Τροία»


Και τώρα η αμφισβήτηση και του τρωϊκού πολέμου αλλά και της ελληνικής υπόστασης στην περιοχή:
«Ο Carl Blegen που κατεύθυνε τις ανασκαφές στην Τροία τη δεκαετία του ’30 θεώρησε πως ήταν ελληνικός οικισμός. Η ιδέα μιας ελληνικής Τροίας ήταν από τον Σλήμαν (Schliemann) και καθιερώθηκε. Αυτές οι αρχαιολογικές ανασκαφές άρχισαν από την Ελλάδα για την Τροία, κυριολεκτικά και μεταφορικά, και αργότερα επέστρεψαν στην Ελλάδα και ήταν όλοι προκατειλημμένοι με τη λογική της ελληνικής Τροίας.
Σήμερα γνωρίζουμε, από τις ανασκαφές μας, την εποχή του χαλκού η Τροία είχε ισχυρότατους δεσμούς με την Ανατολία από ότι με το Αιγαίο.
Η έρευνα από ειδικούς της Ανατολίας(σ.σ.!!) έδειξε πως ό, τι καλούμε σήμερα Τροία ήταν προς το τέλος της εποχής του Χαλκού, το βασίλειο Wilusa, αρκετά ισχυρό ώστε να έχει σχέσεις με την αυτοκρατορία των Χετταίων, ακόμη και οι Αιγύπτιοι φαίνεται να είχαν σχέσεις με την πόλη. Επιπλέον σύμφωνα με αρχεία των Χετταίων, υπήρξαν πολιτικές και στρατιωτικές εντάσεις γύρω από την Τροία, ακριβώς το δέκατο τρίο και δωδέκατο αιώνες π.Χ. που είναι η υποτιθέμενη χρονική περίοδος του Ομηρικού Τρωϊκού Πολέμου.»


Ο αρθογράφος κάνει την παρακάτω ερώτηση στον εαυτό του:


«Υπήρξε ο τρωικός πόλεμος;»

Και απαντά:


«H ιστορία του Ομήρου για μια στρατιωτική σύγκρουση μεταξύ Ελλήνων και των κατοίκων της Τροίας, είναι βασισμένη στη μνήμη ιστορικών γεγονότων. Γεγονότα που θα μπορούσαν να έχουν γίνει οπουδήποτε.»






10 σχόλια:

Υπερνεφέλιος είπε...

Στο πανεπιστήμιο του Tübingen o Frank Kolb (Ιστορικός, τομέας αρχαίας Ιστορίας) και ο Korfmann είχαν τεράστιες ασυμφωνίες, διαμάχες,
Ο Korfmann πέθανε, και μετά τον θάνατο του ανέλαβε τις αρχαιολογικές ανασκαφές στην Τροία ο
Prof. Dr. Ernst Pernicka ο οποίος στην αρχή είχε δυσκολίες, διότι εκεί όπου υπήρχαν αρχαιολογικοί χώροι, ο Korfmann είχε πετάξει χώματα, και άλλα σκουπίδια...

Υπερνεφέλιος είπε...

Στο πανεπιστήμιο του Tübingen o Frank Kolb (Ιστορικός, τομέας αρχαίας Ιστορίας) και ο Korfmann είχαν τεράστιες ασυμφωνίες, διαμάχες,
Ο Korfmann πέθανε, και μετά τον θάνατο του ανέλαβε τις αρχαιολογικές ανασκαφές στην Τροία ο
Prof. Dr. Ernst Pernicka ο οποίος στην αρχή είχε δυσκολίες, διότι εκεί όπου υπήρχαν αρχαιολογικοί χώροι, ο Korfmann είχε πετάξει χώματα, και άλλα σκουπίδια...

mikres-ekdoseis είπε...

Έλαβα το ακόλουθο email και το μεταφέρω ως σχόλιο:

Παραπέμπω το Γερμανό αρχαιολόγο και τους ομοίους του στο «Παριανό Μάρμαρο», για να δει πως εκτός του Ομήρου, υπάρχει και άλλη ατράνταχτη ιστορική πηγή για τον τρωϊκό πόλεμο.
Βρίσκεται στο The Ashmolean. Link:
http://www.ashmolean.org/ash/faqs/q004/q004010.html

Π.Β. Αυστραλία

Υπερνεφέλιος είπε...

..εκτός από αυτά, οι αρχαιολογικές ανασκαφές στην Τροία χρηματοδοτούνται από ιδιώτες, οι ποίοι κάθε άλλο παρά φιλέλληνες είναι. Όποιος περιμένει λοιπόν, ο χρηματοδοτούμενος από φορείς άλλων, ανθελληνικών συμφερόντων να παρουσιάζει αρχαίο ελληνικό μεγαλείο, πλανάται...Φιλέλληνες χορηγοί δεν υπάρχουν στην επίμαχη περιοχή

ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ είπε...

Αγαπητέ φίλε
Αρχικά πρέπει να σου πω ότι μου άρεσε η γλώσσα σου και θα το παρακολουθώ.Κατά δεύτερον θέλω να πω ότι όλα αυτά που γράφεις για τις απόψεις των αρχαιολόγων αλλά και οι δικές σου δεν είναι υποχρεωτικά αντίθετες παρ' όλο που αρχικά φαίνονται έτσι.
Θα ήθελα να σου πω ότι η Τροία μπορεί να είναι υπαρκτή αλλά σε άλλο τόπο.
Λυπάμαι που δεν μπορώ να σε διαφωτίσω περισσότερο γιατί καταλαβαίνεις ότι πριν όλα γίνουν επίσημα αλλά ...υπομονή.Πολύ σύντομα η Ελλάδα μας αλλά...και πολλές άλλες εκπλήξεις θα αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουμε αυτ6ά τα γεγονότα.
Φιλικά Παυσανίας

mikres-ekdoseis είπε...

Δεν ξέρω αν κρύβεται κάτι πίσω από όλα αυτά, όπως αφήνεις να εννοηθεί.
Πάντως έχεις δίκιο για τη γραφή μου, αρχίζω από την διαφαινόμενη αρνητική άποψη, για να καταλήξω στην ισχύουσα.
Υπάρχει μια υποβόσκουσα τάση στην αρχαιολογία να επιβληθεί στην διαμορφωμένη επιφάνεια των ιστορικών πηγών. Οι ιστορικές πηγές έχουν ταλαιπωρηθεί, από αντιγραφή σε αντιγραφή, μέσα στο πέρασμα των αιώνων. Και αν δεν μπορούμε να δούμε κάτι με ευκρίνεια, τότε διευρύνουμε τη σκέψη μας- όχι, όμως σε αυθαιρεσίες- ώστε να βρούμε αν κάτι παραλήφθηκε ή σκόπιμα αποσιωπήθηκε.
Πιστεύω στην αγαστή συνύπαρξη αρχαιολογίας και ιστορίας, όπου η πρώτη θα επιβεβαιώνει και θα διαφωτίζει στην άλλη.
Όχι, όμως να ακολουθεί(η αρχαιολογία) οποιαδήποτε ιστορικό, εποχιακό, εκμοντερνισμένο ρεύμα,ώστε να αρνείται και να αμφισβητεί αρχέγονες πηγές.

THEPOS είπε...

θα συμφωνήσω απόλυτα με τα λεγόμενά σου.Δυστυχώς η αρχαιολογία και η ιστορία καλούνται να αποδείξουν συγκεκριμένες και προειλημμένες αποφάσεις.Αλλιώς η παγκόσμια ιστορία θα ήταν διαφορετική.Μα τελείως διαφορετική.

Empire είπε...

αυτό είναι τραγικά αστείο γιατί υπάρχουν ευρήματα με επιγραφές στα ελληνικά και μίλαγαν και οι δυο πλευρές ελληνικά. ναι όπως είπαν και για την πυθία οι αμερικανικοί ότι ήταν μουφα και ένας ίδιος από αυτήν την ομάδα αρχαιολόγων βρήκε μετά από πολύ καιρό ότι υπήρχε φυσικό αέριο και η πυθία μαστουρωνόταν . θα μας μάθουν οι Γερμανοί τώρα τι είναι ελληνικό και τι όχι. που τις προάλλες τους ρώταγαν κάτι άτομα από ένα κανάλι από τι πέθανε ο Χριστός και έλεγαν από όπλο που το αγόρασε ο Lee Oswald από μπλακ μαρκετ

Tastebuddy είπε...

Δεν είμαι ιστορικός, αλλά απ'όσο έχω διαβάσει ισχύει αυτό που λέει ο τύπος για τους Χεταίους.
Μάλιστα έχει σωθεί και μια πλάκα που περιγράφει την επίθεση των "Αχιγιάβα" στην "Βιούλσα" την αποικία τους με άρματα και και πεζούς και πώς έχασαν.
Πάντως να μην ξεχνάμε ότι ο Ομηρος ήταν "καλιτέχνης" και όχι ιστορικός. Ήθελε να γράψει έπος και όχι ιστορία... φυσικά και είχε ανακρίβειες...

john είπε...

έχω ακούσει ότι οι τρωες μιλούσαν λουβικη γλώσσα αλλά και για ελληνοπελασγικη γλωσσα έχω ακούσει εχω ακούσει επίσης ότι οι τρωες ηταν δαρδανοι συγγενείς των δαρδανων των βαλκανων που ήταν θρακες ιλλιριοι ή θρακοϊλλιριοι