«Η Ρωσική Εκκλησία δεν επιθυμεί Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία Σκοπίων»



Μάρτιος 23, 2013.

«Για τη Σερβία δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τα Σκόπια πρέπει να έχουν τη δική τους αυτοκέφαλη Εκκλησία, αλλά για να φθάσει η Σκοπιανή Εκκλησία στο στόχο αυτόν είναι δύσκολο».


Τα παραπάνω αναφέρει  ο θρησκευτικός αναλυτής του Βελιγραδίου Τζίβισα Τούτσιτς σε συνέντευξη στο σκοπιανό «Πρες 24», αποσπάσματα της οποίας θα παρουσιάσουμε.

Στη συνέντευξη αναλύεται η σχέση μεταξύ της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και της Σκοπιανής και όπως παραδέχεται τα τελευταία δέκα χρόνια ήταν εξαιρετικά δύσκολη αυτή η σχέση.

Ο Τούτσιτς επισημαίνει ότι τα Σκόπια δεν πρέπει να περιμένουν καμία βοήθεια από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, στο αίτημα της για Αυτοκέφαλη Εκκλησία.

«Οι Σλάβοι των Σκοπίων αξίζουν το «Αυτοκέφαλο». Η παλιά αρχή της Ορθοδοξίας λέει: ένα έθνος, μία γλώσσα, ένα κράτος και η θέληση των πιστών είναι αρκετά και βρίσκονται στον κανόνα για να κηρύξουν την ανεξαρτησία. Αυτά είναι τα απαιτούμενα.
Εκτός από την Ελλάδα, νομίζω πως και οι Ρώσοι έχουν το δικαίωμα να αναγνωρίσουν το Αυτοκέφαλο, αλλιώς κανείς δεν θα μπορούσε να αμφισβητήσει το Αυτοκέφαλο της Ουκρανίας, στη συνέχεια της Μολδαβίας και της Λευκορωσίας.

Νομίζω, όμως, στο  θέμα αυτό η ρωσική «μεσολάβηση» δεν μπορεί να σας βοηθήσει, είπε στη συνέντευξη του Σαββάτου στο Πρες24, μεταξύ άλλων,  ο Σέρβος θρησκευτικός αναλυτής.

Γκοσποτίνε Τούσιτς:  Ποιο είναι, τελικά,  το όνομα του Νέου Πατριάρχη;

 Απάντηση:

Νομίζω ότι εμείς οι Σέρβοι και εσείς, θα πρέπει να τον αποκαλούμε Φραγκίσκο ή Φραντζέσκο. Ο Πάπας πήρε το όνομά του από τον Άγιο Φραντζέσκο της Ασίζης, οι Ιταλοί δεν χρησιμοποιούν υποκοριστικά ή προσωπικά ονόματα. Πιστεύω πάντως από το χρησιμοποιούμενο Φράνσις ή Φράντζ (στα γερμανικά) είναι καλύτερο να τον αποκαλούμε, εμείς ο Ορθόδοξοι ως Φραγκίσκο που είναι καλύτερο από το Francis.

Το ριζοσπαστικό Ισλάμ 

Ο Σέρβος θρησκευτικός αναλυτής θα επισημάνει το ρόλο των άλλων εκκλησιών και συγκεκριμένα του Ισλάμ.
«Το ριζοσπαστικό Ισλάμ,  όχι ο ισλαμισμός, δεν αποτελεί στην ουσία μία θρησκεία όσο ένα πολιτικός κίνδυνος για ην ασφάλεια, θέτοντας σε κίνδυνο την παγκόσμια ειρήνη. Το Ισλάμ θα πρέπει να αποστασιοποιηθεί σαφώς από τον εξτρεμισμό, αλλά δεν το κάνει.

Πιο θεωρείται, κύριε Τούσιτς,  ότι είναι το πρόβλημα της Σκοπιανής Εκκλησίας, είναι πολιτικό ή θρησκευτικό;

Απάντηση:

«Πρόκειται και για πολιτικό και θρησκευτικό ζήτημα. Πολιτικό στο βαθμό που τα Βαλκάνια είναι πολιτικοποιημένα, ως προς το όνομα της Δημοκρατίας σας.

 Η θέση της Ελλάδας αλλά της Ελληνικής Εκκλησίας είναι γνωστή. Πιστεύω ότι πρέπει να δείξουμε  εύρος σκέψεως και προνοητικότητας από μπλόκα τα οποία δημιουργούν προβλήματα και είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν, κουράζουν και ίσως αποθαρρύνουν.  Χρειάζεται ευρύτητα πνεύματος.

 Για παράδειγμα, εγώ  είμαι ‘Σλαβομακεδόνας’, ωστόσο δεν θα με πείραζε να έχω το όνομα της χώρας ως «Σέβερνα Μακεντόνια»/ ‘Βόρεια Μακεδονία’. Αλλά η εκκλησία σας επιμένει να φέρει το όνομα «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία».

Η Εκκλησία των Σκοπίων, δεν είναι η μόνη που έχει προβλήματα. Μέσα στη ίδια την Ορθοδοξία υπάρχουν προβλήματα.

Απάντηση:

Η αλήθεια είναι ότι η Ορθοδοξία βρίσκεται σε μεγάλη αναταραχή, υπάρχουν πράγματι συγκρούσεις ιστορικού και εθνολογικού περιεχομένου. Η διαίρεση, για παράδειγμα, του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου, είναι, επίσης, απαράδεκτη. Δεν υπάρχει καμία Ορθόδοξη χώρα στην οποία να υπάρχει ομοφωνία στην Ορθοδοξία.
Στην Ελλάδα υπάρχουν μεγαλύτερες και μικρότερες ομάδες υπέρ του παλαιού ημερολογίου, στην Βουλγαρία, επίσης  υπάρχουν, λίγες τέτοιες περιπτώσεις, καθώς και στη Ρουμανία.

--

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά  της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης  του ιστολογίου παραγωγής- http://www.echedoros-a.gr