Κυριακή 17 Οκτωβρίου 2021

Τα αεροπλανοφόρα πλησιάζουν στο τέλος τους…

 


Το αμερικανικό αεροπλανοφόρο Nimitz

Οκτώβριος 17, 2021. Ελλάδα.

 

Τα αεροπλανοφόρα έχουν αντικαταστήσει τα πολεμικά πλοία ως το πιο ισχυρό πλοίο του Ναυτικού πριν από 75 χρόνια, αλλά η περίοδος κυριαρχίας τους φαίνεται σύντομη στην εποχή της ιστορίας και σχεδόν πλησιάζει στο τέλος της, σύμφωνα με αναφορά των μέσων ενημέρωσης.

Τα αεροπλανοφόρα εμφανίστηκαν στη μάχη του Midway κατά τη διάρκεια του Β’  Παγκοσμίου Πολέμου , η οποία ξέσπασε μεταξύ αμερικανικών και ιαπωνικών δυνάμεων στον Ειρηνικό το 1942, και αυτή η μάχη ήρθε μήνες μετά την περίφημη ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ.

Το αεροπλανοφόρο έπαιξε σημαντικό ρόλο στην απόκρουση της ιαπωνικής επίθεσης σε αυτή τη μάχη και τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα έπαιξαν επίσης σημαντικό ρόλο σε 5 άλλες μάχες στον Παγκόσμιο Πόλεμο που καθιέρωσαν την κατάσταση των αεροπλανοφόρων στην ανοικτή θάλασσα.

Από το 1945, όταν τελείωσε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ δεν συμμετείχε σε ναυμαχίες.

Αλλά τα αεροπλανοφόρα έχουν γίνει το εργαλείο των Ηνωμένων Πολιτειών απέναντι στους εχθρούς τους σε όλο τον κόσμο, καθώς έχουν σχηματίσει πλωτές πόλεις και βάσεις κινητών εκτοξεύσεων που μπορούν να μετακινηθούν σε όλα τα μέρη της γης. Έχουν ακόμη χαρακτηριστεί ως «το ισχυρότερο αμερικανικό όπλο».

Και τώρα υπηρετούν στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ 10 αεροπλανοφόρα που περιφέρονται στις θάλασσες και τους ωκεανούς του κόσμου, που αποτελούν τα δύο τρίτα της έκτασης του πλανήτη.

Για δεκαετίες, αυτά τα γιγάντια πλοία ήταν το προτιμώμενο μέσο των Ηνωμένων Πολιτειών για την αντιμετώπιση συγκρούσεων και πολέμων, λόγω της ευκολίας μετακίνησής τους κοντά στα επίκεντρα των συγκρούσεων.


Αλλά το θέμα δεν θα παραμείνει ως έχει, σύμφωνα με έκθεση της αμερικανικής ιστοσελίδας «National Interest», η οποία ασχολείται με στρατηγικές και στρατιωτικές υποθέσεις. 

Ένας από τους λόγους απροθυμίας να επενδύσουν σε αεροπλανοφόρα είναι το τεράστιο κόστος. 

Για παράδειγμα, το κόστος του αεροπλανοφόρου George Bush, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία το 2009, ανήλθε σε περίπου 6 δισεκατομμύρια δολάρια.

Το αεροπλανοφόρο Gerald Ford, το οποίο έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2022, βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης. Εκτιμάται ότι αυτά τα αεροπλανοφόρα κόστισαν στο αμερικανικό ταμείο περίπου 14 δισεκατομμύρια δολάρια.

Όχι μόνο αυτό,  αλλά τα αεροπλανοφόρα καταλαμβάνουν το 46 % του προϋπολογισμού του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και αυτό ασκεί μεγάλη πίεση στον προϋπολογισμό του αμερικανικού στρατού.

Το Γραφείο Προϋπολογισμού και Στρατηγικών Αξιολογήσεων του Πενταγώνου αναφέρει ότι το αεροπλανοφόρο είναι το πιο ακριβό στρατιωτικό κομμάτι στον κόσμο, καθιστώντας τον πρωταρχικό στόχο λιτότητας.

Εκτός από το οικονομικό κόστος, τα αεροπλανοφόρα δεν είναι πλέον απρόσβλητα από τις πυραυλικές επιθέσεις, καθιστώντας τα ευάλωτα σε κινδύνους, ειδικά με την ανάπτυξη
τεχνολογίας πυραύλων και drones .

Η πρόοδος αυτής της τεχνολογίας θα αποτρέψει τα αεροπλανοφόρα να πλησιάσουν τις ακτές, όπως κάνουν εδώ και δεκαετίες.

Ένα ερευνητικό έγγραφο που κυκλοφόρησε πριν από χρόνια για το μέλλον των αεροπλανοφόρων εκτιμά ότι η Κίνα θα μπορούσε να παράγει 1.227 βαλλιστικούς πυραύλους κατά των πλοίων.

Αν και ένας μεμονωμένος πύραυλος δεν θα μπορεί να βυθίσει ένα αεροπλανοφόρο, θα του προκαλέσει τουλάχιστον σημαντική ζημιά.

Ένα από τα τρομακτικά σενάρια που περιμένουν οι ερευνητές είναι μια έντονη πυραυλική επίθεση σε αεροπλανοφόρα, παραλύοντας την ικανότητά τους να αμυνθούν και να τα αντιμετωπίσουν.

Οι στρατιωτικοί ειδικοί πιστεύουν ότι το κόστος των βαλλιστικών πυραύλων που εκτοξεύονται από τη θάλασσα θα μειωθεί τα επόμενα χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι θα πέσουν στα χέρια μικρών χωρών ή ένοπλων κινήσεων.

--

The Hellenic Information Team

               

 

 © Βαλκανικό Περισκόπιο -Γιῶργος  Ἐχέδωρος

Επιτρέπεται η αναδημοσίευση μόνον με αναφορά  της ενεργής ηλεκτρονικής διεύθυνσης  του ιστολογίου παραγωγής- https://www.echedoros-a.gr