«Η Χιμάρα μετά τις 8 Μαΐου χωρίς το Βασίλη Μπολάνο…»


Ιούνιος 2, 2011.

Κείμενο και βίντεο από το αλβανικό “Abc news



«Οι εκλογές της 8ης Μαΐου ανάμεσα στις άλλες εξελίξεις, χτύπησαν και τον θρόνο του Βασίλ Μπολάνο, του αναθεματισμένου (anatemuar) και προκλητικού προέδρου του Δήμου της Χιμάρας που συχνά είχε προκαλέσει τα νεύρα των Αλβανών με δηλώσεις τύπου:  “Η Χιμάρα είναι Ελληνική”, “η Χιμάρα ανήκει στην ελληνική μειονότητα”, “Θέλουμε αυτονομία για τη Χιμάρα”…

»Αλλά σε ποια ιστοριογραφία βασίζονται αυτές οι υπερεθνικιστικές θέσεις και τι προτίθεται να κάνει ο, ελληνικής εθνικότητας, πληθυσμός της Χιμάρας,  για τη Βόρειο Ήπειρο;


»Γιατί μόλις δεν εξελέγη στην δημαρχιακή αρχή ο Βασίλης Μπολάνος, αποσύρθηκε η σημαία των, εν λόγω, προκλήσεων;

»Το εθνικιστικό αποτέλεσμα ήταν  μια επιθυμία που προέκυψε μόνο από το λαό της Χιμάρας ή μήπως διατηρώντας τις εθνικιστικές συγκρούσεις χρησίμευαν στον Βασίλη Μπολάνο για να καλύψει τα προβλήματά του και την κακή χρήση ή κλοπή στο δήμο;

»Για να έχετε μια ολοκληρωμένη εικόνα των εξελίξεων αυτών σας καλούμε να ακολουθήσετε το ειδικό ένθετο που συνέταξη το ‘ABC News’»:


»Το πρωί της 9ης Μαΐου 2011, ο  προκλητικός πρόεδρος του Δήμου της Χιμάρας, έφυγε μετά από μια πολύ αξιοθαύμαστη εκλογική διαδικασία, η οποία αυτή τη φορά δεν άφησε καμία ευκαιρία για τη δημιουργία βίας ή αμφισβήτησης της ψηφοφορίας, για κλοπή ή για χειραγώγηση στη διαδικασία καταμέτρησης των ψήφων.

»Μετά την απομάκρυνσή του, μερικοί πολίτες της Χιμάρας άρχισαν το χορό. Έστησαν το χορό στη μέση της πλατείας, ανάμεσα από τα αυτοκίνητα, μέσα στη βροχή. Ενώ λίγο πιο πέρα ένα άλλο μέρος που κουνούσε μια ελληνική σημαία με  τυφλή επιθετικότητα, άρχισε σιγά σιγά να μειώνεται, να μειώνεται, να μειώνεται…

»Αλήθεια, λίγες ώρες αργότερα όλα στην Χιμάρα φαίνονταν ότι πήραν μια ανάσα ανακούφισης.

»Αργότερα, όλα ήρθαν στους κανονικούς τους ρυθμούς, ακόμη και η ίδια η θάλασσα φαινόταν ήρεμη. Πολλά λεωφορεία, που είχαν φέρει ψηφοφόρους του Βασίλη Μπολάνου,  είχαν ανάψει τους κινητήρες και ξεκίνησαν για το ταξίδι της επιστροφής, αφήνοντας πάνω στο αλβανικό έδαφος τη μαύρη σκιά του  Έλληνα υπερεθνικιστή Χαράλαμπου Καραθάνου, ο οποίος με την προστασία ενός μυώδους σωματοφύλακα είχε έρθει την προηγούμενη ημέρα, από το γειτονικό κράτος,  για να στηρίξει με στόμφο την υποψηφιότητα του Βασίλη Μπολάνου.
Μετά από 20 ολόκληρα χρόνια μετα-κομμουνιστικής μετάβασης, αυτή η εξέλιξη ομαλοποίησε αυτή την νότια γωνιά της χώρας, την τόσο συμπαθητική  σε όλους τους Αλβανούς.

»Ακόμη και τώρα όλοι φαίνονται να συμφωνούν με την φημολογία ότι η αποχώρηση του δημάρχου θα ευνοήσει  την περιοχή, αυτήν την αλβανική Ριβιέρα,  τη θάλασσα, τον τουρισμό με τις υπέροχες παραλίες της.

»Αλλά πως γεννήθηκε, πως ξύπνησε η τάση ορισμένων κατοίκων της Χιμάρας, στο να καθοριστεί γεωγραφικά ως  ελληνική επικράτεια ή στην καλύτερη περίπτωση, ως ελληνική ή μειονοτική περιοχή;

»Όλα αυτά ήταν κάτι που προήλθαν από την επιθυμία της κοινότητας ή απλά τα πάντα ήταν ενορχηστρωμένα σχέδια, έξω από το αλβανικό κράτος τα οποία σχετίζονται με κάποια ελληνικά σχέδια ή ακόμη με το ίδιο το ελληνικό κράτος;

»Οι ιστορικοί έχουν κατά νου ότι κάθε τι που σχετίζεται με την Χιμάρα και τη σύνδεσή της με την ελληνική εθνικότητα, άρχισε από την κήρυξη της ανεξαρτησίας της Ελλάδας από την Οθωμανική Αυτοκρατορία το 1832.

»Κατά την περίοδο αυτή, το πρώτο ζήτημα τέθηκε από το στόμα του Έλληνα πρωθυπουργού Ιωάννη Κωλέττη, βλάχικης καταγωγής, πρώην προσωπικού γιατρού του γιου του Αλή Πασά, αυτός έθεσε πρώτος θέμα για υλοποίηση  της ελληνικής θεωρίας, της αποκατάστασης των Ελλήνων και της Μεγάλης Ιδέας

» «Μεγάλη ιδέα, ούτε περισσότερο, ούτε λιγότερο, επεδίωκε να  αποκαταστήσει τα όρια της σύγχρονης Ελλάδας στο μεγαλύτερο μέρος των εδαφών της πρώην Βυζαντινής Αυτοκρατορίας από το Ιόνιο Πέλαγος στα δυτικά μέχρι την Μικρά Ασία και τον Εύξεινο Πόντο στην Ανατολή και τη Θράκη, τη Μακεδονία και την Ήπειρο στο βορρά μέχρι την Κρήτη και την Κύπρο στο νότο.
Ερχόμενοι στα σύνορα της Αλβανίας,  τα σύνορα σύμφωνα με την Μεγάλη Ιδέα, επεκτείνονταν στα εδάφη της αρχαίας Βορείου Ηπείρου και μέσα από μια φανταστική περιοχή έφθανε στην περιοχή της νότιας Αλβανίας, δηλαδή  η ελληνική σημαία να κυματίσει πέραν αυτών ορίων στις περιοχές των Αγίων Σαράντα, στο Δελβίνιο της Αυλώνας,  στο Αργυρόκαστρο, Πέρμετ και την Ερσέκα.

»Αλλά αυτά απορρίφθηκαν από την ιστορία της επαρχίας,  πώς, όμως, το δικαίωμα της Χιμάρας ήταν και παραμένει ένα ελληνικό αίτημα;
»Υπήρχαν πολίτες της Χιμάρας, γέννημα θρέμμα Έλληνες, σωστά; Ευτυχώς, όμως, η ιστοριογραφία στην περίπτωση αυτή δεν βοηθά και πολύ την ελληνική Μεγάλη Ιδέα. Ακόμη και αν συνεχίσει να επιμένει.

»Η θεωρία της Μεγάλης Ιδέας για την Βόρειο Ήπειρο, παραμένει ορφανή,  γιατί τα ιστορικά έγγραφα, για κάθε περίπτωση αποδεικνύουν το αντίθετο.

»Η Χιμάρα αποδείχθηκε ότι είναι μια περιοχή ανέκαθεν αλβανική.
»Επιπρόσθετα στα έγγραφα που υπάρχουν οι πολίτες της Χιμάρας, αυτοπροσδιορίζονται ως Αλβανοί.

»Θα έχετε διαβάσει τα κείμενα των επιστολών που έχουν σταλεί σε διάφορους συμμάχους στον αγώνα κατά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπως ήταν το Βατικανό. Μεταξύ των πλέον σημαντικών εγγράφων αναφέρεται και η επιστολή που έστειλαν οι οπλαρχηγοί της Χιμάρας το 1759 προς την αυτοκράτειρα της Ρωσίας, Ελισάβετ Πετρόβνα.

»Ο σκοπός αυτής της επιστολής ήταν να εξετάσει τη Ρωσική Αυτοκρατορία τη Χιμάρα ως σύμμαχο εναντίον των Τούρκων, αλλά εκείνο που μετράει περισσότερο είναι η εθνικότητα του πληθυσμού της επαρχίας αυτής. Το κείμενο αυτό έχει ως εξής:

«Εμείς απλά θα προσθέσουμε ότι η πίστη μας είναι Ορθόδοξη, όλοι βρισκόμαστε κάτω από την ηγεσία του επισκόπου και οι θρησκευτικές  απόψεις μας σχετίζονται με τον Πατριάρχη της Κωνσταντινουπόλεως. Μιλάμε αλβανικά, γλώσσα που ομιλείται στην εγγύς Αλβανία και στη Βοσνία, αλλά σε διαφορετικές περιοχές  μαθαίνουν και μιλούν ελληνικά, οι πιο επιφανείς οικογένειες επίσης χρησιμοποιούν τα ιταλικά, λόγω του ότι μέλη τους υπηρετούν σε ξένες χώρες και έστειλαν τα παιδιά τους στο Ιεροδιδασκαλείο της Πάντοβα και της Νάπολης».


Πηγή:  Albanian ‘ABC News’, 1.2.2011