Το Σάμιον Αρχαιολογικό Αλσος



Κείμενο : Θεοδόσης Τάσιος- Το Βήμα
1. Ήρθε, λέω, η ώρα να ξεπληρώσει το χρέος-της η Αθήνα προς την «πολέων πασέων πρώτην ελληνίδων και βαρβάρων»- την πόλη της Σάμου εννοώ. Αμφιβάλλω μάλιστα αν ο μέσος νεοέλληνας γνωρίζει ότι η Σάμος, τον 6ο και τον 5ο π.Χ. αιώνα, ήταν πράγματι η σπουδαιότερη Ελληνική πόλη. Τον καιρό του Πολυκράτους (6ος π.Χ. αιώνας), η θαλασσοκρατορία της Σάμου είναι αναμφισβήτητη- όπως και η πρόοδος στις Επιστήμες, στις τέχνες και την Τεχνολογία. Αλλά και στη Δηλιακή Συμμαχία (478 π.Χ.) θα συμμετάσχει η Σάμος ισοδύναμα με την Αθήνα, χωρίς υποχρέωση πληρωμής φόρου- απόδειξη της περί Σάμου αντίληψης των (κατά τα άλλα αδηφάγων) Αθηναίων. Καταλαβαίνομε λοιπόν γιατί, μόλις θα δοθεί η αφορμή, ο Περικλής θα στραφεί λαύρος κατά των Σαμίων και θα καταφέρει να κάμψει την αντίστασή-τους, το 439 π.Χ. Κατανοούμε επίσης και την σκοπιμότητα της πρωτοφανούς σκληρότητας του νικητή ενάντια στην φημισμένη πόλη της Σάμου: Τα τείχη που γκρεμίζονται, ο μέγας στόλος που παραδίδεται, η τεράστια πολεμική αποζημίωση 1.200 ταλάντων κι η υποχρεωτική εγκατάσταση πλήθους Αθηναίων «κληρούχων», θα θέσει τραγικό τέλος στην «πασέων πολέων πρώτην»- μιαν πόλη που εκείνην την εποχή ήταν μεγαλύτερη σε πληθυσμό (15.000) από την Αθήνα. 2. Εξαιτίας και της Αθηναιοφιλίας της σχολικής μας Ιστορίας, δεν πολυακούμε για την σπουδαιότατη συμβολή της Σάμου στον Ελληνικό πολιτισμό: Ανδρες όπως ο μέγας θαλασσοπόρος Κωλαίος, ο σοφός Πυθαγόρας, οι μεγάλοι μηχανικοί Ροίκος, Θεόδωρος, Ευπαλίνος, Μανδροκλής, ο μεγάλος γλύπτης Γενέλεως, ο μέγιστος των αστρονόμων Αρίσταρχος (ο αρχαίος Κοπέρνικος) κ.ά. άφησαν επιτεύγματα σημαντικότατα. Εύλογο λοιπόν είναι, κάμποσα απ΄ τα εν Σάμω μνημεία να είναι δείγματα λαμπρά εκείνων των επιτευγμάτων- κι έτσι μπαίνομε στο κύριο θέμα αυτής εδώ της επιφυλλίδας.




Η Σάμος






Αλλά την ακούω κι όλας την αντίρρηση «καλά, για ποιά μνημεία μιλάμε;». Ιδού γιατί έχει νομίζω πανελλήνια σημασία η πρόταση των σύγχρονων Σαμίων να ιδρυθεί Αρχαιολογικό Αλσος στην πόλη του Πυθαγορείου (δηλαδή στην αρχαία πόλη της Σάμου), προκειμένου να προβληθούν αυτά ακριβώς τα μνημεία που πολλοί από μας αγνοούμε. Βέβαια, κί εδώ, μας πρόλαβαν οι Κουτόφραγκοι: Η UΝΕSCΟ, στα 1992, ανακήρυξε το Πυθαγόρειο και το Ηραίον «Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Ας δούμε λοιπόν τί προτείνουν τώρα οι Σάμιοι- για να μην αφήσομε την UΝΕSCΟ εκτεθειμένη... 3. Λοιπόν το προτεινόμενο έργο περιλαμβάνει συντήρηση και διδακτική ανάδειξη ποικίλων μνημείων (μέσα σ΄ ένα τετρ. χιλιόμετρο), καθώς και την κατασκευή των αναγκαίων οδικών έργων. Αν αντέξατε ως εδώ την ανάγνωση, πιστεύω ότι η γρήγορη απαρίθμηση των μνημείων η οποία ακολουθεί θα είναι διασκεδαστική. Το Σαμιακόν Αλσος θα ξεκινάει από το νέο Μουσείο του Πυθαγορείου- ένα κομψοτέχνημα Αρχαιολογίας και Μουσειολογίας, υπό την διεύθυνση της κ. Μ. Βιγλάκη. (Θα ανοίξει για το κοινό τον χειμώνα που μας έρχεται.) Στην ευρύτερη γειτονιά του Μουσείου θα ξεναγηθείτε στο λαμπρό αρχαίο θέατρο (θέλει βέβαια την επιστημονική του αναστήλωση) και στο ελληνιστικό κτιριακό συγκρότημα με τα μοναδικής εκφραστικότητας ψηφιδωτά σπειρομαιάνδρων και γρυπολεόντων (2ος αι. π.Χ.), κατεβαίνοντας τώρα προς τη θάλασσα, θα περάσετε απ΄ τις καλοδιατηρημένες ρωμαϊκές Θέρμες και θα ιδείτε πώς θερμαίνονταν με το σοφό ελληνικό σύστημα του «υποκαύστου». Κι από κει, ξαφνικά, αντικρίζετε τις τρεις γιγαντιαίες αντηρίδες της μεγάλης πρωτοχριστιανικής βασιλικής, οι οποίες στέκουν εκεί αχάλαγες απ΄ τον 6ο π.Χ. αιώνα- συγκίνηση που δυναμώνει περπατώντας κατά μήκος των μεγάλων τοίχων του 4ου και 5ου αιώνα π.Χ. (Φτάνει μονάχα να γίνουν καταλλήλως επισκέψιμοι.) Είναι ιερός ο τόπος- το νοιώθεις. Γι΄ αυτό και δεν εκπλήσσεσαι μόλις ιδείς στην ίδια περιοχή τα Ιερά των παλαιότερων θρησκειών: Το Ιερόν της Αρτέμιδος, το Ιερόν της Δήμητρος αλλά και τα εντυπωσιακά υπαίθρια ιερά της Κυβέλης. Και τώρα αρχίζουν τα μεγάλα έργα της σαμιακής τεχνολογικής παράδοσης: Συνεχίζοντας προς δυσμάς, θα συναντήσετε το (παραμελημένο είν΄ αλήθεια) ρωμαϊκό υδραγωγείο, με τα 15 χιλιόμετρα μήκος-του.


Σάμος: Το Ευπαλίνειο όρυγμα

Θα σταθείτε στην πιο εντυπωσιακή υδατογέφυρά του. Από εκεί φέρναν το νερό στη Σάμο, μετά την μείωση της παροχής του Ευπαλινείου. Ζωντανή ιστορία είναι ετούτες οι πέτρες... 4. Είπα «πέτρες»: Από πού άραγε το παίρνανε το οικοδομικό υλικό για μια τέτοια τεράστια πόλη - χιλιάδες κυβικά μέτρα ορθογωνισμένους ογκόλιθους, για τους ναούς, για τα τείχη, για τα λιμενικά έργα, για τα δημόσια κτίρια; Την απάντηση θα την έχετε σε λίγο, καθώς ανεβαίνετε τη ρεματιά: Η αριστερή πλαγιά του βουνού έχει μέσα-της 45 τεράστιας εκτάσεως υπόγεια λατομεία- μπαίνεις μέσα και νομίζεις πως είσαι σε υπόγεια Ανάκτορα! Πλήθος «αίθουσες» ανοιχτές, με λίγες κολώνες ανάμεσα, ενίοτε δε και πολυώροφες. Εκεί θα βλέπετε πώς γινόταν η εξόρυξη του πλακοειδούς πετρώματος, πώς γινόταν η λάξευση κι ύστερα η δυσχερέστατη μεταφορά- όλα με ζωντανές αναπαραστάσεις. Επίτηδες άφησα τελευταίο το ένα απ΄ τα «τρία μέγιστα απάντων Ελλήνων εξεργασμένα» που λέει ο Ηρόδοτος. Το Ευπαλίνειο όρυγμα- τη σήραγγα μήκους 1.000 μέτρων που διανοίχθηκε από δύο μέτωπα συγχρόνως, με εξαιρετική ακρίβεια χάρις στα ελληνικά Μαθηματικά του 6ου π.Χ. αιώνος. Θα ιδείτε την πηγή, τη διώρυγα προσαρμογής, και θα επισκεφθείτε το βόρειο στόμιο της σήραγγας. Δεν είναι ανάγκη να βαδίσετε μέσα σ΄ ολόκληρο το μήκος. Το αυτοκίνητο θα σας πάει στο νότιο στόμιο, όπου θα ιδείτε και μιαν ωραία κινηματογραφική ταινία για το επίτευγμα- αυτά υπόσχεται η πρόταση του Σαμίου Αρχαιολογικού Αλσους. (Για το Ευπαλίνειο μάλιστα, ύστερα από απόφαση του κ. Γ. Σουφλιά, εκπονούνται ήδη πολλαπλές Μελέτες, απ΄ τους καλύτερους Ειδικούς της Χώρας- πέραν της εικοσαετούς λαμπρής έρευνας του φίλου Η. Κienast.)

Σάμος: Ναός της Ήρας

Για να ξεκουραστείτε απ΄ τις αλλεπάλληλες αυτές ιστορικές συγκινήσεις, το αυτοκίνητο θα σας ανεβάσει στο «Κάστρο» όπου θα θαυμάσετε τα ισχυρά και εύμορφα τείχη της πόλεως- και απ΄ το μελλοντικό αναψυκτήριο θα αγναντέψετε όλη την αρχαία Σάμο και τα γύρω χωριά. Από εκεί μάλιστα, θα ιδείτε και τα άλλα δύο «μέγιστα απάντων Ελλήνων εξεργασμένα», το μοναδικό Ηραίον καθώς και το μεγαλύτερο λιμενικό έργο της αρχαιότητας, τον προβλήτα της αρχαίας Σάμου.
Σπήλαιο του Πυθαγόρα
Ερώτημα: Οι πολίτες και οι επιστήμονες της Χώρας-μας θα ενθαρρύνουν άραγε το ΥΠΠΟ να προχωρήσει σταδιακά στην πραγμάτωση αυτής της Σαμιακής πρότασης αρχαιοτουρισμού;
Για να μην αφήνουμε και την UΝΕSCΟ εκτεθειμένη δηλαδή.
Ο κ. Θεοδόσης Π. Τάσιος είναι ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου.

346 ξένοι Ακαδημαϊκοί προς Ομπάμα: Ακύρωσε την Αναγνώριση των Σκοπίων ως «Μακεδονία»!

-ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΕΝΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΜΑΣ-

‘Δεν έχουν οι ΗΠΑ κανέναν λόγο να υποστηρίζουν την ανατροπή της Ιστορίας’

Επιστολή Σιούφα σ’ όλους τους προέδρους των Κοινοβουλίων των χωρών της ΕΕ και του ΝΑΤΟ

Τετρακόσιοι ακαδημαϊκοί (για την ακρίβεια 346) απʼ όλον τον κόσμο ζητούν από τον αμερικανό Πρόεδρο να ακυρώσει την απερίσκεπτη απόφαση του προκατόχου του Τζ. Μπους που αναγνώρισε μονομερώς τα Σκόπια ως «Δημοκρατία της Μακεδονίας».
Σε επιστολή που έστειλαν στον Ομπάμα οι ακαδημαϊκοί τονίζουν ότι η ενέργεια αυτή όχι μόνο ακύρωσε γεωγραφικά και ιστορικά γεγονότα, αλλά παράλληλα προκάλεσε μια επικίνδυνη επιδημία ιστορικού ρεβιζιονισμού, της οποίας το πλέον εμφανές σύμπτωμα είναι η κατάχρηση από την κυβέρνηση των Σκοπίων του πλέον διασήμου από όλους τους Μακεδόνες, του Μεγάλου Αλεξάνδρου (!) και επισημαίνουν ότι:«Οι ΗΠΑ δεν έχουν κανέναν λόγο να υποστηρίζουν την ανατροπή της Ιστορίας».
Προχωρώντας σε μια πολυσήμαντη πρωτοβουλία, ο πρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Σιούφας έστειλε το υπόμνημα των διάσημων 346 ακαδημαϊκών απʼ όλες τις χώρες στους προέδρους των Κοινοβουλίων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ, καθώς και στον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Ο κ. Σιούφας, σε επιστολή που συνοδεύει το υπόμνημα, παραθέτει στοιχεία για τις πάγιες ελληνικές θέσεις στο θέμα της ονομασίας των Σκοπίων και υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα κατέβαλε και καταβάλλει κάθε προσπάθεια για την εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λύσης στο πλαίσιο του ΟΗΕ.Η ιστορική αλήθεια όπως την επισημαίνουν οι ξένοι ακαδημαϊκοίΈχει μεγάλη αξία η ιστορική πραγματικότητα που καταγράφουν οι 346 ακαδημαϊκοί –καθηγητές σε τομείς της ελληνικής και ρωμαϊκής αρχαιότητας– στο υπόμνημα που έστειλαν στον Ομπάμα.
Συγκεκριμένα επισημαίνουν τα εξής ιστορικά στοιχεία, που διαψεύδουν τους αλυτρωτικούς ισχυρισμούς των Σκοπίων, στοιχεία που πρέπει να γνωρίζει κάθε Έλληνας, όπου γης, για να τα προβάλλει στους ανιστόρητους που θέλουν να οικειοποιηθούν τη Μακεδονία μας:
«Πιστεύουμε ότι η απερισκεψία αυτή έχει υπερβεί τα εσκαμμένα και πως οι ΗΠΑ δεν έχουν κανένα λόγο να υποστηρίζουν την υπονόμευση της Ιστορίας. Η συγκεκριμένη χώρα, με τη σύγχρονη της πρωτεύουσα, τα Σκόπια, απεκαλείτο Παιονία στην αρχαιότητα. Τα όρη Βόρας (Καϊμακτσαλάν) και Όρβηλος (τα οποία αποτελούν σήμερα το βορειότερο σύνορο της Ελλάδος) αποτελούν ένα φυσικό όριο το οποίο χώριζε και χωρίζει τη Μακεδονία από τη βόρεια γείτονά της.
Το μόνο πραγματικό σημείο σύνδεσης βρίσκεται κατά μήκος του ποταμού Αξιού/Βαρδάρη, αλλά ακόμα και αυτή η κοιλάδα “δεν αποτελεί γραμμή επικοινωνίας”, επειδή χωρίζεται από φαράγγια. Παρότι αληθεύει πως οι Παίονες καθυποτάχθηκαν από τον Φίλιππο Β΄, πατέρα του Αλεξάνδρου, το 358 π.Χ., δεν ήταν Μακεδόνες και δεν κατοικούσαν στη Μακεδονία. Κατά τον ίδιο τρόπο οι Αιγύπτιοι, για παράδειγμα, οι οποίοι καθυποτάχθηκαν από τον Αλέξανδρο, μπορεί να κυβερνούνταν από Μακεδόνες, συμπεριλαμβανομένης της ξακουστής Κλεοπάτρας, αλλά δεν υπήρξαν ποτέ Μακεδόνες οι ίδιοι και η Αίγυπτος δεν απεκαλείτο ποτέ Μακεδονία.
Μάλιστα η Μακεδονία και οι Έλληνες Μακεδόνες κατοικούν εδώ και 2.500 χρόνια τουλάχιστον στα εδάφη της σύγχρονης ελληνικής επαρχίας της Μακεδονίας. Το ίδιο είδος σχέσης ισχύει και για την Αττική και τους Έλληνες Αθηναίους, το Άργος και τους Έλληνες του Άργους, την Κόρινθο και τους Έλληνες Κορίνθιους κ.ο.κ.
Δεν κατανοούμε πώς οι σύγχρονοι κάτοικοι της αρχαίας Παιονίας, οι οποίοι μιλούν σλαβικά –γλώσσα η οποία καλλιεργήθηκε στα Βαλκάνια περίπου μία χιλιετία μετά τον θάνατο του Αλέξανδρου– μπορούν να τον διεκδικούν ως εθνικό τους ήρωα. Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν εξ ολοκλήρου και αδιαμφισβήτητα Έλληνας.
Ο προ-προ-προπάππους του, Αλέξανδρος Α΄, συμμετείχε στους Ολυμπιακούς Αγώνες, όπου η συμμετοχή επιτρεπόταν μόνο σε Έλληνες. Ακόμα και πριν από τον Αλέξανδρο Α΄ οι Μακεδόνες τοποθετούσαν τις προγονικές τους ρίζες στο Άργος και πολλοί από τους βασιλείς τους χρησιμοποιούσαν την κεφαλή του Ηρακλέους –του κατʼ εξοχήν Έλληνα ήρωα– στα νομίσματά τους.Ο Ευριπίδης –ο οποίος απεβίωσε και ενταφιάστηκε στη Μακεδονία– έγραψε το θεατρικό του έργο «Αρχέλαος» προς τιμήν του θείου Φίλιππου, πατέρα του Αλέξανδρου και το έγραψε στα ελληνικά. Ενώ βρισκόταν στη Μακεδονία ο Ευριπίδης έγραψε τις «Βάκχες», επίσης στα ελληνικά. Προφανώς το μακεδονικό κοινό ήταν σε θέση να καταλάβει τα όσα είχε γράψει και τα όσα άκουγε.
Ο πατέρας του Αλέξανδρου, Φίλιππος, κέρδισε αρκετές νίκες σε ιππικούς αγώνες στην Ολυμπία και τους Δελφούς, τα δύο πιο ελληνικά από όλα τα ιερά της αρχαίας Ελλάδας, όπου δεν επιτρεπόταν σε μη Έλληνες να αγωνιστούν. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο Φίλιππος ορίστηκε διοργανωτής των Πύθιων Αγώνων στους Δελφούς το 346 π.Χ. Με άλλα λόγια, ο πατέρας του Μέγα Αλέξανδρου και οι πρόγονοί του ήταν εξ ολοκλήρου Έλληνες. Την ελληνική γλώσσα χρησιμοποιούσε ο Δημοσθένης και η αντιπροσωπεία του από την Αθήνα όταν επισκέπτονταν τον Φίλιππο, επίσης το 346 π.Χ. Ένας άλλος Έλληνας του Βορρά, ο Αριστοτέλης, πήγε για σπουδές για 20 χρόνια περίπου στην Ακαδημία του Πλάτωνα. Έπειτα επέστρεψε στη Μακεδονία και έγινε δάσκαλος του Αλέξανδρου Γ΄. Στον χώρο διδασκαλίας, ο οποίος σώζεται μέχρι σήμερα κοντά στη Νάουσα, στη Μακεδονία, μιλούσαν ελληνικά. Ο Αλέξανδρος είχε πάντοτε μαζί του στις εκστρατείες την Ιλιάδα του Ομήρου και συγκεκριμένα την έκδοση του Αριστοτέλη.
Ο Αλέξανδρος διέδωσε την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό σε ολόκληρη την αυτοκρατορία του, ιδρύοντας πόλεις και δημιουργώντας εκπαιδευτικά κέντρα. Αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι επιγραφές σχετικά με χαρακτηριστικούς ελληνικούς θεσμούς όπως το Γυμνάσιο έχουν βρεθεί σε τόσο μακρινά μέρη όπως το Αφγανιστάν. Είναι όλες γραμμένες στα ελληνικά.

Και επομένως προκύπτουν οι ερωτήσεις:

Γιατί ήταν η ελληνική γλώσσα η lingua franca σε όλη την αυτοκρατορία του Αλέξανδρου, εφόσον ήταν «Μακεδόνας»; Γιατί γράφτηκε στα ελληνικά, π.χ., η Καινή Διαθήκη;

Οι απαντήσεις είναι προφανείς:

Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν Έλληνας, όχι Σλάβος. Οι Σλάβοι και η γλώσσα τους δεν απαντούσαν πουθενά κοντά στον Αλέξανδρο ή την πατρίδα του παρά 1.000 χρόνια αργότερα. Αυτό μας φέρνει πίσω στη γεωγραφική περιοχή η οποία ήταν γνωστή στην αρχαιότητα ως Παιονία. Γιατί οι άνθρωποι που κατοικούν εκεί σήμερα να αποκαλούν εαυτούς Μακεδόνες και τη χώρα τους Μακεδονία; Γιατί να κλέψουν μια εξ ολοκλήρου ελληνική μορφή και να τη μετατρέψουν σε εθνικό τους ήρωα;Οι αρχαίοι Παίονες, είτε ήταν είτε δεν ήταν Έλληνες, αναμφίβολα έγιναν ελληνίζοντες (Greekish) και δεν υπήρξαν ποτέ Σλάβοι. Επίσης, δεν ήταν Μακεδόνες.
Η αρχαία Παιονία αποτελούσε κομμάτι της Μακεδονικής Αυτοκρατορίας. Το ίδιο ισχύει για την Ιωνία, τη Συρία, την Παλαστίνη, την Αίγυπτο, τη Μεσοποταμία, τη Βαβυλωνία, τη Βακτριανή κ.ο.κ.
Ως εκ τούτου, μπορεί προσωρινά να έγιναν «Μακεδονικές», αλλά καμία δεν ήταν ποτέ «Μακεδονία». Η κλοπή του Φιλίππου και του Αλέξανδρου από μια χώρα που δεν ήταν ποτέ Μακεδονία δεν μπορεί να δικαιολογηθεί. Οι παραδόσεις της αρχαίας Παιονίας θα μπορούσαν να υιοθετηθούν από τους σημερινούς κατοίκους εκείνης της γεωγραφικής περιοχής και αυτό θα μπορούσε να δικαιολογηθεί. Η επέκταση, ωστόσο, του γεωγραφικού όρου «Μακεδονία», προκειμένου να καλύψει τη νότια Γιουγκοσλαβία, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί. Ακόμα και στα τέλη του 19ου αιώνα η λάθος αυτή χρήση υποδήλωνε νοσηρές εδαφικές βλέψεις. Το ίδιο κίνητρο κρύβεται πίσω από τους σχολικούς χάρτες, οι οποίοι απεικονίζουν την ψευδομεγάλη Μακεδονία να εκτείνεται από τα Σκόπια έως τον Όλυμπο, με σλαβική επιγραφή. Ο ίδιος χάρτης, και οι διεκδικήσεις του, βρίσκεται σε ημερολόγια, αυτοκόλλητα για αυτοκίνητα, χαρτονομίσματα κ.λπ., τα οποία κυκλοφορούν στο νέο κράτος από τότε που διακήρυξε την ανεξαρτησία του από τη Γιουγκοσλαβία το 1991. Για ποιο λόγο μια νέα, φτωχή χώρα, η οποία περικλείεται από στεριά, να προβαίνει σε τέτοιες απερισκεψίες ως προς την Ιστορία; Για ποιον λόγο να χλευάζει και να προκαλεί τόσο ευθαρσώς τη γείτονα χώρα της;
Όπως και να χαρακτηρίσει κανείς μια τέτοια συμπεριφορά, είναι σαφές πως η συμπεριφορά αυτή δεν έχει σκοπό την ιστορική ακρίβεια, ούτε τη σταθερότητα στα Βαλκάνια. Είναι λυπηρό το γεγονός πως οι ΗΠΑ έχουν υποθάλψει και ενθαρρύνει μια τέτοια συμπεριφορά.
Απευθύνουμε έκκληση προς εσάς, κύριε Πρόεδρε, προκειμένου να βοηθήσετε –με όποιον τρόπο κρίνετε κατάλληλο– την κυβέρνηση των Σκοπίων να κατανοήσει πως δεν μπορεί να οικοδομεί την εθνική της ταυτότητα εις βάρος της ιστορικής αλήθειας. Η διεθνής μας κοινότητα δεν μπορεί να επιβιώσει όταν αγνοούμε την Ιστορία, πόσω μάλλον όταν την επινοούμε».

Σιωπή από Ντόρα!

Η βαρύνουσας σημασίας και με πλήθος ιστορικών στοιχείων επιστολή των καθηγητών δεν αντιμετωπίσθηκε με τη δέουσα σοβαρότητα από την ηγεσία του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών.
Σε επιστολή τους μάλιστα προς την Ντόρα Μπακογιάννη εκφράζουν την ανησυχία και την αγωνία τους «για την αδράνεια της ελληνικής κυβέρνησης στο θέμα της αξιοποίησης της επιστολής», η οποία, όπως σημειώνουν, «ανατρέπει τους ισχυρισμούς της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας και ενδυναμώνει τη διαπραγματευτική ικανότητα της ελληνικής πλευράς».
Την ίδια στιγμή οι γείτονες, σε μια έξαρση εθνικισμού, ξαναγράφουν την Ιστορία!
Σε βιβλίο που εξέδωσε το «Ίδρυμα Εθνικής Ιστορίας» αναφέρεται ούτε λίγο ούτε πολύ ότι οι σημερινοί «Μακεδόνες» είναι απόγονοι των αρχαίων «Μακεδόνων» από τη... Σλοβενία! Το βιβλίο, που αυτοαποκαλείται προκλητικά «Ιστορία του Μακεδονικού Λαού», ισχυρίζεται ότι παρότι δέχθηκαν τις επιθέσεις των Σλάβων και αιχμαλωτίσθηκαν από αυτούς, η ρίζα είναι η ρίζα της «Αρχαίας Μακεδονίας», είναι δηλαδή απόγονοι των «Αρχαίων Μακεδόνων». Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο βιβλίο έχει μεταφραστεί στα αγγλικά και έχει δοθεί σε όλους τους ξένους διπλωμάτες.










Σ.σ.: Τα ονόματα των 346 ξένων ακαδημαϊκών θα δημοσιευθούν την Κυριακή
Το Παρόν




Δεν υπάρχει ενδιαφέρον για την Τερπνή Σερρών! Γιατί είσαστε ...λίγοι!

Παρακάτω καταχωρούμε δύο ενδιαφέροντες αναρτήσεις του φιλικού Blog "Βισάλτης" που δίδουν ένα μοναδικό στόρυ και μια ...μοναδική απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού

Ανάρτηση 18 Αυγούστου 2009 από ‘Βισάλτης’:

Επιτέλους ακουστήκαμε...Τα ερωτήματα του "Βισάλτης" για τον αρχαιολογικό χώρο Τερπνής,αυτούσια στην Βουλή!!!
ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΡΠΝΗ,ΚΑΙ Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ,ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΧΕΔΟΝ 20 ΧΡΟΝΙΑ!!
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάστηκε για τον αρχαιολογικό χώρο Τερπνής μετά και τελευταίο σχετικό θέμα ''Αρχαιολογικός χώρος Τερπνής Σερρών:Οι πέτρες συνεχίζουν να διηγούνται την ιστορία του,άλλα και να καλούν σε βοήθεια...'' που παρουσιάστηκε από το ''Βισάλτης''.Προς μεγάλη μας έκπληξη,τα καυτά και ουσιώδη ερωτήματα που τέθηκαν από εδώ(Αυτά που φοβήθηκε να συμπεριλάβει στις αναδημοσιεύσεις του ο κατά τα άλλα "ανεξάρτητος" και "ασυμβίβαστος" τοπικός τύπος,μιας και εκείνο το διαστημά εκκρεμούσε η ανάθεση της κρατικής διαφήμισης) αυτά τα ερωτήματα λοιπόν μεταφέρθηκαν στην ελληνική Βουλή και τον Υπουργό Πολιτισμού,από τους βουλευτές του Λ.Α.Ο.Σ Άδωνή Γεωργιάδη,Αθανάσιο Πλεύρη και τον μοναδικό -και προς τιμήν του -Σερραίο βουλευτή Ηλία Πολατίδη.Μετά και από αυτήν την εξέλιξη,πιστεύουμε ότι έχουν πειστεί και οι λίγοι ευτυχώς δύσπιστοι, ότι έχουμε να κάνουμε με ΑΡΧΑΙΟ ΝΑΟ.Όταν το "Βισάλτης" μίλησε πρώτο για Ναό κάποιοι τα θεώρησαν αβάσιμα και προτίμησαν να πιστεύουν στις αερολογίες των ανευθυνουπεύθυνων του χώρου, για κτίριο συναθροίσεων και κάτι τέτοια,αποφεύγοντας την αναφορά σε αρχαίο Ναό μιας και κάτι τέτοιο θα "άνοιγε φασαρίες".Πράγμα που ακριβώς συνέβει τώρα!!.Κατά την τελευταία ξενάγηση στον χώρο αναγκάστηκαν να αναθεωρήσουν και κάτι να ψελλίσουν για "τόπο λατρείας".Η προσπάθεια να κρατηθεί το θέμα στην επικαιρότητα θα συνεχιστεί,τουλάχιστον από το παρόν ιστολόγιο,και από όσους έχουν καταλάβει "τι παίζεται" πλέον στο "Παλαιόκαστρο".....
ΠΡΟΣ: ΤΟΝ ΑΞΙΟΤΙΜΟ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ κ. ΣΑΜΑΡΑ ΑΝΤΩΝΗ ΘΕΜΑ: ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΤΕΡΠΝΗΣ ΝΟΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ
Τό τελευταῖο χρονικό διάστημα πυκνώνουν οἱ διαμαρτυρίες τῶν κατοίκων τῆς Κοινότητας Τερπνῆς Νομοῦ Σερρῶν ἀλλά καί Πολιτιστικῶν Φορέων γιά τόν ἀρχαιολογικό χῶρο πού βρίσκεται στήν περιοχή. Πιό συγκεκριμένα, τά σημεῖα τοῦ λοφίσκου πού ἀνασκάφθησαν ἀπό τήν ἀρχαιολογική ὑπηρεσία ἔχουν περιφραχθῆ καί σκεπασθῆ μέ λαμαρινοκατασκευές. Ἐν τούτοις σέ πολλά σημεῖα οἱ περιφράξεις ἔχουν καταστραφεῖ καί ἡ πρόσβασι σέ αὐτόν δέν εἶναι ἀπαγορευτική. Ἤδη ἔχει ἀνακαλυφθῆ καί Ναός τῆς Ἀρτέμιδος μιᾶς καί οἱ ἀνασκαφές ἔφεραν στό φῶς ἕναν μαρμάρινο κίονα μέ ἀνάγλυφο πρόσωπο ἑνός παιδιοῦ μέ δώδεκα (12) σειρές ἀναγλύφων γραμμάτων. Ἐπίσης, ἔχει ἀποκαλυφθῆ ἡ βάσις τοῦ Ναοῦ τῆς Ἀρτέμιδος μιᾶς καί ὁ χῶρος εἶναι σέ σχῆμα παραλληλεπιπέδου ὅπου ἑκατέρωθεν τῶν πλευρῶν ὑπάρχουν οἱ βάσεις γιά τούς κίονες, οἱ ὁποῖοι βρίσκονται συγκεντρωμένοι ἔξω ἀπό την περιφραγμένη περιοχή. Ὅμως, οἱ ἀρχαιολογικές ἀνασκαφές σταμάτησαν ἀπότομα καί πολλά ἀπό τά εὑρήματα μετακινήθησαν πρός ἔκθεσι σέ Μουσεῖο ὅμορου Νομοῦ.Συνεπῶς ἐρωτᾶται ὁ ἁρμόδιος Ὑπουργός:1. Γιά ποιό λόγο διεκόπησαν οἱ ἀρχαιολογικές ἀνασκαφές καί δέν συνεχίστηκαν μέχρις ὅτου νά ἀποκαλυφθοῦν ὅλα τά εὑρήματα μιᾶς καί οἱ ἐνδείξεις δείχνουν ὅτι ὑπάρχουν ἀκόμη θαμμένα καί ἄλλα κτήρια;2. Γιατί τά μέχρι τώρα εὑρήματα πού βρέθηκαν μετακινήθησαν σέ ὅμορο Νομό τῶν Σερρῶν καί δέν τοποθετήθησαν στό ἐκεῖ Μουσεῖο ἤ ἀκόμη καλύτερα νά δημιουργοῦσαν τά ἁρμόδια κλιμάκια τοῦ Ὑπουργείου κάποιο μικρό Μουσειακό χῶρο στήν Κοινότητα Τερπνῆς;3. Θά συνεχιστοῦν οἱ ἐργασίες μέχρι τήν ὁλοκλήρωσί τους ὥστε νά ἀναδειχθῆ ὁ ἀρχαιολογικός χῶρος καί νά γίνη προσβάσιμος ἀπό τούς ἐπισκέπτες καί ἔτσι νά ἀναδειχθῆ ἕνα τμῆμα τῆς ἱστορίας μας;Ἀθῆναι, 25 Ἰουνίου 2009Οἱ ἐρωτῶντες βουλευτέςΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ, Β΄Ἀθηνῶν (ΛΑ.Ο.Σ.)ΗΛΙΑΣ ΠΟΛΑΤΙΔΗΣ, Σερρῶν (ΛΑ.Ο.Σ.)
ΠΛΕΥΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Α΄ Ἀθηνῶν (ΛΑ.Ο.Σ.)
---

και η απάντηση του Υπουργείου στην ανάρτηση του 'Βισάλτη' 20 Αυγ. 2009


Υπουργείο (α)πολιτισμού προς τοπική κοινωνία Βισαλτίας,Συλλόγους,Τερπνιώτες και μπλόγκς:Είστε ανύπαρκτοι..!!!
ΕΤΣΙ ΜΑΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΠΟΥΛΗΣΑΝ ΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ!Να ζητήσει άμεσα και δημόσια συγνώμη από την τοπική κοινωνία ο υπουργός,και να ανακαλέσει τους χαρακτηρισμούς
Έφτασε στα χέρια μας η απάντηση του Υπουργού (α)πολιτισμού για το αρχαιολογικό χώρο Τερπνής.θα σταθούμε σε τρία σημεία,όπου υποτιμά την νοημοσύνη μας και προσβάλει τους κατοίκους μιας ολόκληρης περιοχής.
1)Δεν υπάρχει ναός της Αρτέμιδος(Μόνον οι ηλίθιοι δεν αλλάζουν γνώμη όπως είπε και κάποιος)
2)Αδύναμη κοινωνική παρουσία στην περιοχή(κοινώς είστε ανύπαρκτοι)
3)Δεν υπάρχουν κονδύλια(που όμως βρίσκονται άμεσα για το Μουσείο της Μεσσηνίας ,και όταν ο κάθε ανώμαλος καλλιτέχνης θέλει να προβάλει την καφρίλα του στην Αθήνα)
Διαβάστε τα σχετικά έγγραφα κάνοντας "κλίκ"
Καταστρέφουν τον πολιτισμό μας,ξεπουλάνε κάθε όσιο και ιερό , μας στερούν την αρχαία κληρονομιά μας, και τώρα ωμά και απροκάλυπτα μας αποκαλούν κοινωνία ανυπάρκτων.Διαμαρτυρηθείτε στο προφίλ του υπουργού στο Facebook μόνον έτσι καταλαβαίνουνΑς τους δείξουμε πως και υπαρκτοί είμαστε και πολλοί,και κοινωνική συνοχή έχουμε
.

Οι Γαλάτες, οι Μακεδόνες και ο Ρωμαίος ήρωας (118 π.Χ.)

Γράφει ο Γιώργος Εχέδωρος

Στα τέλη του περασμένου Ιουνίου, διοργανώθηκε μια έκθεση στην Φρανκφούρτη με θέμα τους Κέλτες. Ένας παρεξηγημένος λαός, κατά τους διοργανωτές, που οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν ως ‘ Κέλτες’ και ‘Γαλάτες’ και την ονομασία αυτή διατήρησαν και οι Ρωμαίοι "Galati" (Galli).
Η πρώτη αναφορά για αυτούς γίνεται από τον Ηρόδοτο. Στην διάρκεια όμως των αιώνων πολλές φορές απασχόλησε την ιστορία των Ελλήνων αλλά και αυτή των Ρωμαίων. Η εκάστοτε αναφορά για αυτούς ήταν συνώνυμο της καταστροφής.



Φώτο: Οι Γαλάτες

Κάθε ‘πέρασμά’ τους ήταν καταστροφικό. Λεηλασίες, δολοφονίες, βιασμοί, αφανισμοί οικισμών κ.α. Οι ιστορικοί συγγραφείς τους καθορίζουν ως πρωτόγονο, βάρβαρο βόρειο-ευρωπαϊκό λαό.Στην έκθεση της Φρανκφούρτης επισημαίνεται και η σημερινή παρουσία τους, πού όπως σημειώνεται, «στους Κέλτες οφείλουμε, σήμερα, δύο πασίγνωστα πράγματα. Τον Αστερίξ και τον Χάρι Πότερ».
Εκθέσανε μάλιστα, στην αναφερόμενη διοργάνωση αρχαία αντικείμενα από τις σημερινές περιοχές απογόνων των Κελτών, όπου μεταξύ άλλων υπήρχαν ελληνικά και ρωμαϊκά νομίσματα. Σαφώς και πρόκειται για λεία από τις επιδρομές τους.

Μια ξεχωριστή δυνατότητα ιστορικής γνώσης μας δίδουν οι επιγραφές οι οποίες είναι πηγές ολωσδιόλου αντικειμενικές και καθαρές αφού στήνονται επεξηγηματικά, σε μνημεία, και καθορίζουν αποτελέσματα σημαντικών ιστορικών γεγονότων.

Μια τέτοια επιγραφή είναι η ‘λαλίστατη’ της αρχαίας Λητής (Μυγδονία, Μακεδονία). Είναι του 118 π.Χ. και μας πληροφορεί για ένα ηρωϊκό γεγονός που διαδραματίστηκε στην Κεντρική Μακεδονία.
Ήδη είχανε περάσει εξήντα χρόνια από την κατάληψη της Μακεδονίας από τους Ρωμαίους. Σε κάθε σημείο της μακεδονικής γης υπήρχε ‘βάση’ των Ρωμαίων. Αυτοί είχαν τα όπλα, αυτοί ήταν ο στρατός της περιοχής.
Γράφει η επιγραφή:

«ἔτους θʹ καὶ κʹ Πανήμου κʹ.
Ληταίων οἱ πολιτάρχαι προβουλευσαμέ-
νων τῶν βουλευτῶν εἶπαν· ἐπεὶ Μάαρκος Ἄννιος Πο-
πλίου υἱός, ἀνὴρ καλὸς καὶ ἀγαθός, ἀποσταλεὶς ταμίας ὑ-
πὸ τοῦ δήμου τοῦ Ῥωμαίων ἐπὶ τὰ κατὰ Μακεδονίαν πράγμα-
τα, καὶ τὸν ἀνώτερον μὲν χρόνον πάντα διατετέλεκεν
τὴν ἀρχὴν προϊστάμενος τῶν τε κατὰ κοινὸν πᾶσιν Μακε-
δόσιν συνφερόντων, πλείστην δὲ πρόνοιαν ποιούμενος τῶν
διαφερόντων κατ’ ἰδίαν τῆι ἡμετέραι πόλει, σπουδῆς καὶ φιλο-
τιμίας οὐθὲν ἐνλείπων·»

Δηλαδή,

«Το έτος θ’ και κ’ μήνα Πανήμου κ’
Οι πολιτικές αρχές της Λητής μετά από σύμφωνη γνώμη των βουλευτών αποφάσισαν τα παρακάτω:
Όταν ο υιός του Ποπλίου Μάαρκος Άννιος στάλθηκε από τη Βουλή των Ρωμαίων ως ταμίας (αξιωματούχος) για τα μακεδονικά πράγματα ακούραστος πάντοτε καθοδηγούσε και έδινε λύσεις για όλα τα προβλήματα προς όφελος των Μακεδόνων, δείχνοντας πάντοτε μεγάλο ενδιαφέρον, προθυμία και φιλοτιμία για την πόλη μας.»


Μας εξηγεί εδώ, πως η εγκατάσταση του Ρωμαίου αξιωματούχο στη μακεδονική πόλη έγινε μετά από απόφαση της ρωμαϊκής Βουλής. Στα χρόνια της εγκατάστασης του Ρωμαίου στρατιωτικού έμελλε να γίνει μια νέα εισβολή των ‘Γαλατών τρομοκρατών’.

«ἐν δὲ τῶι παρόντι καιρῶι καὶ τοῦ τῶν Γαλα-
τῶν ἔθνους συναχθέντος καὶ ἐπιστρατεύσαντος εἰς τοὺς κα-
τὰ Ἄργος τόπους στρατοπέδωι μείζονι, ἐφ’ οὓς καὶ ἐκπορευθέν-
[τ]ος Σέξτου Πομπηΐου τοῦ στρατηγοῦ καὶ παραταξαμένου μετὰ
[τ]ῶν ἰδίων στρατιωτῶν, ὃν καὶ συνβάντος ἐν τῆι μάχηι τελευτῆσαι,
θλιβομένων τε διὰ τὴν αἰτίαν ταύτην τῶν στρατιωτῶν, ἐπεξελ-
θὼν Μάαρκος ὁ ταμίας ἔχων τοὺς ὑφ’ ἑαυτὸν τεταγμένους ἐτρέ-
[ψ]ατο τοὺς ὑπεναντίους καὶ τοῦ τε πτώματος ἐκράτησεν καὶ πο[λ]-
λοὺς αὐτῶν ἀπέκτεινεν, ἐκυρίευσεν δὲ καὶ ἵππων καὶ ὅπλων πλε[ι]-
όνων»



Φώτο: Οι Ρωμαίοι

Δηλαδή,

«πρόσφατα Γαλατικά έθνη συγκεντρώθηκαν και δημιούργησαν στρατό μεγάλο κοντά στο Άργος (Ορεστικόν) εναντίον τους, τότε, εκστράτευσε ο (ρωμαίος) στρατηγός Σέξτος Πομπηίος και αντιπαρατάχθηκε με τους στρατιώτες του, στη διάρκεια της μάχης, όμως, σκοτώθηκε και αυτό είχε άσχημο αντίκτυπο στους στρατιώτες του. Όταν το πληροφορήθηκε ο Μάαρκος ο Ταμίας, έτρεξε με τους άνδρες του εναντίον τους, σκοτώνοντας πολλούς Γαλάτες , κατόρθωσε να πάρει το πτώμα του στρατηγού και ως λάφυρα πήρε πολλά άλογα και όπλα.»

Η ίδια η επιγραφή, η οποία αποτελεί ένα μεγάλο ιστορικό αφήγημα, μας πληροφορεί με λεπτομέρεια τη συνέχεια της έκβασης της επιδρομής των Γαλατών καθώς μαζί με αυτούς ενώθηκαν και o μονάρχης των Μαιδών ονόματι Τίπας και ο πειναλέος λαός του.

Γράφει η επιγραφή:
"Δεν πέρασαν πολλές μέρες και ανασυντάχθηκε το ιππικό των Γαλατών, ενώθηκαν με αυτούς και άλλοι, μεταξύ αυτών και ο Τίπας ο δυνάστης των Μαιδών που τον ακολουθούσε μεγάλος αριθμός ασύντακτου στρατού. Ο Ρωμαίος, Άννιος, τους αντιμετώπισε και απέτρεψε τη λεηλασία της πόλης."
Οι Ληταίοι για να ευχαριστήσουν το Ρωμαίο στρατιωτικό συνεδρίασαν και αποφάσισαν να τον τιμήσουν.

Αποδίδουμε το κείμενο της επιγραφής στη νεοελληνική:

«Για αυτό το λόγο έγινε αποδεκτό από τη βουλή και το δήμο των Ληταίων να απονείμουν έπαινο στον «Μάαρκον Ἄννιον Ποπλίου ταμίαν Ῥωμαίων» και να τον στεφανώσουν για τα κατορθώματά του με θάλλινο στεφάνι και προς τιμήν του θα διοργανώνονται ιππικοί αγώνες κάθε Δαίσιο μήνα μαζί τους άλλους αγώνες που καθιερώθηκαν για ευεργέτες της πόλης. Απέστειλαν μάλιστα (οι Ληταίοι) αποσταλμένους να τον συγχαρούν και να του ευχηθούν να είναι πάντα γερός αυτός και οι στρατιώτες του, να του παραδώσουν το ψήφισμα της πόλης και να τον παρακαλέσουν να αποδεχθεί ευνοϊκά την απόφαση του Δήμου.»

Ο συντάκτης της γερμανικής εφημερίδας, του οποίου το όνομα δεν συγκράτησα, πολύ σωστά ονόμασε τους Γαλάτες ως ‘τρομοκράτες της αρχαιότητας’ αφού όπως σημειώνει ‘ήταν ο λαός –τρόμος, του πολιτισμένου ελληνο-ρωμαϊκού κόσμου, αφού οι ληστρικές επιδρομές του, συνεχίστηκαν για 1500 χρόνια. Μέχρι να εγκατασταθούν εν τέλει, κυρίως, στη Μεγάλη Βρετανία.»






Χ ρ ο ν ο γ ρ α φ ί α


[ ο ἱ Τ ο ῦ ρ κ ο ι ἐ ν τ ῆ ι Ἁ γ ι ᾶ ι Σ ο φ ι ᾶ ι ]

ἐγένετο οὖν ἐν μιᾶι ὥραι ὁ ὑπερμεγέθης ἐκεῖνος ναὸς πλήρης ἀνδρῶν τε καὶ γυναικῶν καὶ κάτω καὶ ἄνω καὶ ἐν τοῖς περιαυλίοις καὶ ἐν πάντὶ τόπωι ὄχλος ἀναρίθμητος. κλείσαντες δὲ τὰς θύρας εἱστήκεσαν τὴν παρ᾽ αὐτοῦ σωτηρίαν ἐλπίζοντες.
ὦ δύστηνοι Ῥωμαῖοι, ὦ ἄθλιοι, τὸν ναόν, ὃν ἐκαλεῖτε χθὲς καὶ πρὸ τὴν χθὲς σπήλαιον καὶ βωμὸν αἱρετικῶν καὶ ἄνθρωπος οὐκ εἰσήρχετο ἐξ ὑμῶν ἐντός, ἵνα μὴ μιανθῆι διὰ τὸ ἱερουργῆσαι ἔνδον τοὺς τὴν ἕνωσις τῆς ἐκκλησίας ἀσπαζομένους, νῦν ἔνεκα τῆς ἐπελθούσης ὀργῆς ὡς σωτήριον λύτρον ἐνδύεσθε.
ἀλλ᾽ οὐδὲ τῆς δικαίας ὀργῆς ἐπελθούσης ἐκίνησεν ἂν τὰ σπλάχνα ὑμῶν πρὸς εἰρήνην. καὶ γὰρ ἐν τοσαύτηι περιστάσει εἰ ἄγγελος κατήρχετο ἀπ᾽ οὐρανοῦ ἐρωτῶν ὑμᾶς· <εἰ δέχεσθε τὴν ἕνωσιν καὶ τὴν εἰρηνικὴν κατάστασιν τῆς ἐκκλησίας, διώξω τοὺς ἐχθροὺς ἐκ τῆς πόλεως>, οὐκ ἂν συνετίθεσθε.
εἰ δὲ καὶ συνετίθεσθε, ψεῦδος ἂν ἦν τὸ συντιθέμενον. ἴσασιν οἱ λέγοντες πρὸ ὀλίγων ἡμερῶν· <κρεῖττον ἐμπεσεῖν εἰς χεῖρας τῶν Τούρκων ἢ Φράγκων>.
τότε οἱ Τοῦρκοι κουρσεύοντες, σφάττοντες, αἰχμαλωτίζοντες ἔφθασαν ἐν τῶι ναῶι οὔπω πρώτης ὥρας παρελθούσης καὶ εὑρόντες τὰς πύλας κεκλεισμένας σὺν τοῖς πελέκεσιν ἔβαλον κάτω μὴ βραδύναντες. ἐλθόντες δὲ ξιφήρεις ἐντὸς καὶ ἰδόντες τὸν μυριάριθμον δῆμον, ἕκαστος τὸν ἴδιον αἰχμάλωτον ἐδέσμει·
οὐ γὰρ ἦν ἐκεῖ ὁ ἀντιλέγων ἢ ὁ μὴ προδιδοὺς ἑαυτὸν ὡς πρόβατον. τίς ἐστιν ὃς διηγήσεται τὴν ἐκεῖ συμφοράν; τίς τοὺς γεγονότας τότε κλαυθμοὺς καὶ τὰς φωνὰς τῶν νηπίων καὶ τὰ σὺν βοῆι δάκρυα τῶν μητέρων καὶ τῶν πατέρων τοὺς ὀδυρμούς, τίς διηγήσεται;
ὁ τυχὼν Τοῦρκος τὴν τρυφερωτέραν ἐρευνᾶι. τὴν ὡραίαν ἐν μοναζούσαις προκατεῖχε μὴν εἷς, ἄλλος δὲ δυνάστης ἁρπάζων ἐδέσμει·
ἡ δὲ τῆς ἁρπαγῆς καὶ τοῦ ἑκλυσμοῦ αἰτία πλόκαμοι τριχῶν, στηθέων καὶ μασθῶν ἀποκαλύψεις, βραχιόνων ἐκτάσεις. τότε ἐδεσμεῖτο δούλη σὺν τῆι κυρίαι, δεσπότης σὺν τῶι ἀργυρωνήτωι, ἀρχιμανδρίτης σὺν τῶι θυρωρῶι, τρυφεροὶ νέοι σὺν παρθένοις, παρθένους ἃς οὐχ ἑώρα ἥλιος, παρθένους ἃς ὁ γεννήσας μόλις ἔβλεπεν, ἑλκόμεναι, εἰ δὲ καὶ βίαι ἀντωθοῦντο, καὶ ῥαβδιζόμεναι·
ἠβούλετο γὰρ ὁ σκυλεύσας εἰς τόπον ἄγειν καὶ παρακαταθέμενος ἐν ἀσφαλείαι στραφῆναι καὶ δευτέραν πραῖδαν ποιῆσαι καὶ τρίτην.
ἐβιάζοντο οἱ ἅρπαγες, οἱ εκδικηταὶ τοῦ θεοῦ, καὶ πάντας μὲν ἰδεῖν ἐν μιᾶι ὥραι δεσμωθέντας, τοὺς μὲν ἄρρενας σὺν καλωδίοις, τὰς δὲ γυναῖκας σὺν τοῖς σουδαρίοις αὐτῶν· καὶ ἦν ἰδεῖν ὁρμαθοὺς ἐξερχομένους ἀπείρους ἐκ τοῦ ναοῦ καὶ ἐκ τῶν ἀδύτων τοῦ ναοῦ ὥσπερ ἀγέλας καὶ ποίμνια προβάτων. κλαίοντες, ὀδυρόμενοι καὶ ὁ ἐλεῶν οὐκ ἦν.

_____________

Textus:Ducae historia byzantina ed. I. Bekker, Bonn 1834, pp. 290/92
Εστάλη από το φίλο & συνεργάτη: Π.Β., Αυστραλία

Ο κρυφός αρχαιοελληνικός πλούτος της Καμπούλ

Γράφει ο Γιώργος Εχέδωρος

Ανασκαφές που έγιναν τις τελευταίες δεκαετίες σε πολλές περιοχές του Αφγανιστάν ανέδειξαν πάρα πολλές αρχαιότητες που ήταν χαμένες και λησμονημένες στα εδάφη της παλαιού ελληνο-βακτριανού βασιλείου.

Οι αρχαιολογικές αποστολές παρασυρμένες από τις ιστορικές πηγές αλλά και τις προφορικές, καθώς μυθοποιήθηκαν από τους μεταγενέστερους, για τον αρχαίο πολιτισμό της Βακτρίας, προέβησαν σε ανασκαφές αρκετών περιοχών στα νότια και στα ανατολικά της χώρας.

Οι ανασκαφές άρχισαν με τους Αμερικανούς και Βρετανούς στα τέλη του ’50 και στις αρχές του ’60, συνεχίστηκαν από του Ρώσους, τους Γερμανούς, τους Γάλλους και τους Γιαπωνέζους πάντοτε συνεπικουρούμενοι από την εκάστοτε εντόπια αρμόδια υπηρεσία.

Ο Σαλέχ Μοχάμαντ Χάλεκ, ένας ντόπιος ποιητής και ιστορικός και κάνει χρέη προϊσταμένου στην περιφέρεια της Καμπούλ υποστηρίζει πως η προστασία της αφγανικής κληρονομιάς θα προστατευθεί μόνον όταν αυτή γίνει συνείδηση μέσα από την εκπαίδευση στους νέους Αφγανούς.

«Ο κόσμος είναι πολύ φτωχός, ψάχνουν διάφορες μεθόδους για να αγοράσουν ένα κομμάτι ψωμιού. Πρέπει να ανοίξουν τα μυαλά τους γιατί δεν γνωρίζουν την αξία της ιστορίας τους, πρέπει να τους βοηθήσουμε, να τους προστατέψουμε».

Πολλά μνημεία γίνονται στόχοι από τους Ταλιμπάν που εμπνεόμενοι από έναν μουσουλμανικό φουνταμενταλισμό καταστρέφουν ότι δεν ανήκει στο Ισλάμ.

Πρόσφατα μάλιστα καταστρέψανε ένα τεράστιο άγαλμα του Βούδα ηλικίας 3.000 ετών. Μέσα σε ένα τέτοιο κλίμα, κατάφεραν να διασωθούν αρκετά αρχαιολογικά ευρήματα και από το ελληνο-βακτριανό κράτος της αρχαιότητας. Προσπαθήσαμε να συγκεντρώσουμε ορισμένα από αυτά.



Οι αρχαίες ελληνικές επιγραφές

(κάντε κλικ για μεγέθυνση)



































Άλλα ελληνικά ή ελληνότροπα ευρήματα






















Nat.Geographic1949 & Paeonia Όχι Βορ.Μακεδονία - 19Aug'09



Χάρτης ντοκουμέντο από National Georgraphic για την Μακεδονία

Πηγή: http://ventetta.blogspot.com/2009/08/national-geographic.html