Σκόπια στη Eurovision: «Το όνομά μου είναι Μακεδονία»




Μάρτιος 22, 2010

«Το όνομά μου είναι Μακεδονία» είναι το θέμα του βίντεο για την Eurovision που έχει το γενικότερο τίτλο «Έχω την Εξουσία» όπως παρουσιάστηκε από τον αντιπροσωπευτικό μας τραγουδιστή Goko Taneski το Σαββατοκύριακο στο στούντιο υπό της διεύθυνσης του συλλόγου Bane Popovic», γράφει η σκοπιανή εφημερίδα Ούτρινσκι Βέσνικ και συμπληρώνει :

Ο υπότιτλος του τραγουδιού «Η ομορφιά της Μακεδονίας» θα δείχνει αυτή τη φορά την ομορφιά των κοριτσιών μας και όχι τα τοπία της χώρας μας. Το θέμα θα είναι έτοιμο σε μια εβδομάδα και θα παρουσιαστεί δημόσια στις 30 Μαρτίου.

Ο Taneski ( ο σκοπιανός τραγουδιστής) εμφανίζεται στο βίντεο με ένα κομψό άλογο, ενώ τα κορίτσια φοράνε ελκυστικές και προκλητικές δημιουργίες της στυλίστριας Ελένης Λουκά.

Το δημοσίευμα αναφέρει πως «στόχος των διοργανωτών και των μοντέλων είναι να ενώσουν τις δυνάμεις τους ώστε το βίντεο στο MTV και στην Eurovision να παρουσιάζεται ως τραγούδι της ‘Μακεδονίας’ που είναι το συνταγματικό όνομα της χώρας και όχι με το ακρωνύμιο πΓΔΜ».

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος


Ηρωίνη μισού εκατομμυρίου ευρώ σε βαγόνι

Μάρτιος 22, 2010


Μετά από έλεγχο Βούλγαρων τελωνειακών, σε αμαξοστοιχία που είχε αφετηρία την Κωνσταντινούπολη και τελικό προορισμό το Βελιγράδι, μέσω Βουλγαρίας, εντοπίστηκε ποσότητα ναρκωτικών, σε βαγόνι ύπνου.

Η ποσότητα της ηρωίνης που κατασχέθηκε, ήταν ασυνόδευτη και εκτιμάται σε μισό εκατομμύριο ευρώ.
Ο έλεγχος έγινε χθες το βράδυ στα βουλγαρο -τουρκικά σύνορα.


Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος- Р С Е

Αίγυπτος: Αφιέρωμα στους Έλληνες της Αλεξάνδρειας




Μάρτιος 22, 2010

Κάιρο - Αίγυπτος Online

Μία έκθεση αφιερωμένη στην ελληνική κουλτούρα ανοίγει τις πύλες σήμερα στην Αλεξάνδρεια με θέμα «Εικόνες της Αλεξάνδρειας των Ελλήνων», γράφει το αιγυπτιακό πρακτορείο ειδήσεων.

Στην έκθεση θα παρουσιαστούν σπάνια δημοσιεύματα στην ελληνική γλώσσα, φωτογραφίες των κτιρίων της Αλεξάνδρειας από την ελληνική παρουσία στην πόλη (όπως σχολεία, εκκλησίες, καταστήματα, εργοστάσια κλπ) και άλλο υλικό το οποίο υπάρχει για τον ελληνισμό από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Θα παρουσιαστούν εικόνες που αντανακλούν τις σκηνές της καθημερινότητας της ελληνικής κοινότητας της Αλεξάνδρειας παλαιότερης και σύγχρονης εποχής.

Η εκδήλωση πλαισιώνεται με προβολή βίντεο για την μακρόχρονη ζωή της ελληνικής κοινότητας στην αιγυπτιακή πόλη της Μεσογείου.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν σήμερα, Δευτέρα 22 Μαρτίου, στο παλιό ελληνικό Σχολείο της πόλης ( rue Sidi Metwalli 18 περιοχή Attarine) και θα συνεχιστεί μέχρι τις 22 Απριλίου 2010.

Είναι γνωστό, σημειώνεται στο δημοσίευμα, ότι η Αλεξάνδρεια η οποία είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Μεσογείου, από την εποχή του Μοχάμεντ Αλί, συγκέντρωσε έναν μεγάλο αριθμό Ελλήνων που ήρθαν από πολλές περιοχές της Ελλάδας και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Η βασική κοινότητα των Ελλήνων της Αλεξάνδρειας ιδρύθηκε το 1843 και είχε την άμεση εποπτεία των σχολείων και των νοσοκομείων της πόλης.

Οι Έλληνες διακρίθηκαν την εποχή εκείνη σε πολλούς οικονομικούς τομείς, όπως στην παραγωγή, μεταποίηση, εμπορία του βαμβακιού, του καπνού, στην βιομηχανική ποτοποιία , στις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες καθώς και στις οικονομικές και εμπορικές συναλλαγές των αγαθών.

Τα μέλη της κοινότητας διατηρούσαν τα περισσότερα καταστήματα και εργάζονταν στην πραγματοποίηση διάφορων έργων της πόλης.

Στις αρχές του εικοστού αιώνα ο αριθμός των Ελλήνων της Αλεξάνδρειας υπερέβαινε τις εκατόν είκοσι χιλιάδες. Η ελληνική κοινότητα ήταν η μεγαλύτερη ξένη κοινότητα της Αλεξάνδρειας εκείνη την εποχή. Τα μέλη της θεμελίωσαν στην πόλη έναν σοβαρό αριθμό συλλόγων, αθλητικών σωματείων, καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, λογοτεχνικών εκδόσεων και πολλά άλλα.

Η λαμπρότητα της κοινότητας αναφάνηκε με έναν σοβαρό αριθμό έργων στην Λογοτεχνία, στις Τέχνες και στις Επιστήμες.

Οι περισσότεροι Έλληνες έφυγαν από την Αλεξάνδρεια στη δεκαετία του πενήντα-εξήντα και επέστρεψαν στην Ελλάδα ή μετανάστευσαν σε άλλες χώρες (κυρίως Νότιο Αφρική).

Ωστόσο η παρουσία τους, στην Αλεξάνδρεια, εξακολουθεί να είναι εμφανής και χαρακτηριστική ακόμη και σήμερα.

Στους δρόμους της πόλης θα συναντήσετε καταστήματα που φέρουν το όνομα της Ελλάδας, καθώς και ολόκληρες συνοικίες έχουν ελληνικά ονόματα.

Σήμερα υπάρχει στην πόλη, το Πατριαρχείο της Αλεξανδρείας, η ‘Ελληνική Εταιρεία’, και τέσσερις ενώσεις όπως η Ένωση Επιστημόνων ‘Πτολεμαίος’, ο ‘Ελληνικός Ναυτικός Σύλλογος’, η Λέσχη του Αθλητικού Συλλόγου ‘Μικρά Ασία’, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και το Μουσείο Καβάφη.







Κοιμήθηκε ο ηγούμενος της Μονής Χιλανδαρίου


Μάρτιος 22, 2010

«Ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Χιλανδαρίου του Αγίου Όρους, αρχιμανδρίτης Μωϋσής, πέθανε σε ηλικία 87 ετών, όπως ανακοινώθηκε από την αδελφότητα της Μονής».

Τα παραπάνω σημειώνουν τα σερβικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία μνημονεύουν λίγα λόγια για τη ζωή του μοναχού.

Ο Μωϋσής ήταν στην αρχή της μοναχικής σταδιοδρομίας του, δόκιμος στο σερβικό Μοναστήρι Ζίτσα, την εποχή που ο ηγούμενος της Ζίτσας, ήταν ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς. Εκεί έφθασε το 1938 σε ηλικία 16 ετών.

Στη διάρκεια του Β΄Παγκόσμιου Πολέμου έφυγε για τη Μονή Χιλανδαρίου του Αγίου Όρους, όπου εκάρη μοναχός μόλις τελείωσε ο πόλεμος.

Γεννήθηκε στο χωριό Καμένιτσα, κοντά στην πόλη Βέλεβιο, ενώ το κοσμικό του όνομα ήταν Στανισλάβ Ζάρκοβιτς.

Τα τελευταία έτη δεν ήταν καλά στην υγεία του και βρίσκονταν σε συνεχή περίθαλψη στο μετόχι ‘Κάκαβος’ της Ιερισσού.

Η  εξόδιος ακολουθία του θα τελεσθεί σήμερα το πρωΐ μετά την προηγιασμένη θεία Λειτουργία, από τον Μητροπολίτη Μαυροβουνίου κ. Αμφιλόχιο Ράντοβιτς.



Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος


Μέρκελ για Σύνοδο Κορυφής: δεν συζητάμε για Ελλάδα...




Μάρτιος 21, 2010

«Η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη από οικονομική στήριξη και δεν θα πρέπει να μπει ως κεντρικό θέμα συζήτησης στην Σύνοδο Κορυφής» επεσήμανε σήμερα η Άνγκελα Μέρκελ σε συνέντευξή της στο γερμανικό ραδιόφωνο.

Η γερμανίδα καγκελάριος εξέφρασε φόβους ότι μπορεί να προκληθεί οικονομική αναταραχή δίνοντας ‘φρούδες ελπίδες’ για οικονομική βοήθεια, στην ελληνική κυβέρνηση.

Τόνισε ακόμη πως τάχθηκε κατά της πρότασης του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μπαρόζο για σχεδιασμό διμερών δανείων των χωρών της ζώνης του ευρώ, προς την Ελλάδα.

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος


Βουλγαρία: Τα συμφέροντά μας συμπίπτουν απόλυτα με Ελλάδας-Κύπρου

-Η Τουρκία δεν έχει θέση με το δόγμα Ατατούρκ στην ΕΕ-



Μάρτιος 21, 2010

Βουλγαρικές αντιδράσεις δημιούργησε η επίσκεψη του Τούρκου ΥΠΕΞ προχθές στη Σόφια.
Κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην προτεινόμενη πολιτική της Τουρκίας.
Σε μια κοινή συνέντευξή τους ο Ιβάν Κοστόφ πρόεδρος του κόμματος «Δημοκράτες για Iσχυρή Βουλγαρία» [ Демократи за силна България -ДСБ ] και ο αντιπρόεδρος του, Ντανιέλ Μιτόφ, εκφράζουν την αντίθεσή τους σε ενδεχόμενη ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την πολιτική που ακολουθεί.

Οι Κοστόφ- Μιτόφ, υποστηρίζουν πως το εθνικό τουρκικό κόμμα της Βουλγαρίας "Κίνημα Δικαιωμάτων και Ελευθεριών", γνωστό στα βουλγαρικά ως ‘ДПС’ είναι εκφραστής των τουρκικών συμφερόντων.

Οι δύο πολιτικοί επικεντρώνουν τις προτάσεις τους σε δύο σημεία:

«αλλοιώνουν οι Τούρκοι το εκλογικό αποτέλεσμα»

Πρώτον

«Θα περίμενα», λέει ο Ιβάν Κοστόφ να ακούσω από το κόμμα αυτό, (το εθνικό τουρκικό της Βουλγαρίας) να σταματήσει η Τουρκία να παρεμβαίνει στις εσωτερικές υποθέσεις της Βουλγαρίας». Πράγμα, βέβαια, που δεν έγινε.

Ζητά μάλιστα από τη κυβέρνηση να αλλάξει τον εκλογικό νόμο για να σταματήσει τη λογική της ‘τουριστικής εκλογικής διαδικασίας’ (όπου έρχονται να ψηφίσουν Τούρκοι που ζουν στην Τουρκία αλλά είναι εγγεγραμμένοι  ψηφοφόροι στη Βουλγαρία).

Ζητά ακόμη να λάβει μέτρα η κυβέρνηση για διερεύνηση των οικονομικών σκανδάλων και της διαφθοράς γύρω από τον πρόεδρο του τουρκικού κόμματος της Βουλγαρίας, Αχμέτ Ντογάν.

«στρατοκρατούμενη είναι η Τουρκία»

Δεύτερον

Η θέση των δύο προηγούμενων βουλγαρικών κυβερνήσεων για την άνευ όρων υποστήριξη της τουρκικής υποψηφιότητας, για ένταξη στην ΕΕ, να αντικατασταθεί από την προσήλωση στην κοινή ευρωπαϊκή προσέγγιση όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις, που είναι μια ανοικτή διαδικασία και το αποτέλεσμα της οποίας δεν είναι εγγυημένο εκ των προτέρων.

Η Βουλγαρία χρειάζεται μια σταθερή πολιτική απέναντι στην Τουρκία που να ωθεί την υποστήριξη των μεταρρυθμίσεων στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της.

Ένα μεγάλο μέρος των μεταρρυθμίσεων αυτών είναι ακόμη ελλιπές. Ο κοσμικός χαρακτήρας του τουρκικού κράτους εξακολουθεί να είναι ‘υπό την εποπτεία του στρατού’ και ο φόβος της διάλυσης της χώρας οδηγεί στην καταπίεση των μειονοτικών ομάδων και η Άγκυρα αδυνατεί να σεβαστεί τα δικαιώματα των μειονοτήτων αυτών.

«εδαφικές διαφορές με Ελλάδα – Κύπρο»

Ακόμη,  η Τουρκία, ασκεί καταπιεστική πολιτική με άνισους όρους προς τους ανθρώπους που έχουν διαφορετική θρησκεία, ανεπίλυτο, επίσης, παραμένει το ζήτημα της αναγνώρισης της γενοκτονίας των Αρμενίων.

Συνεχίζει, η Τουρκία, να έχει εδαφικές διαφορές με δύο κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Ελλάδα και την Κύπρο.

«Ο κατάλογος θα μπορούσε να επεκταθεί», τονίζουν οι δύο Βούλγαροι πολιτικοί, «αλλά αυτός δεν είναι ο στόχος μας».

Το πρόβλημα είναι ότι όλα τα ζητήματα αυτά αντιμετωπίζονται με το τουρκικό εθνικό δόγμα του 1908, που φέρει την ονομασία ‘Δόγμα Ατατούρκ’.

«εφεύρημα η ενιαία ιθαγένεια»

Η Τουρκία στην επιθυμία της να επιβληθεί ανακάλυψε την επιβολή μιας ενιαίας ιθαγένειας για όλους τους πολίτες της Δημοκρατίας, που δεν είναι αναγκαίο να είναι Τούρκοι και την εγγύηση της προστασίας του Συντάγματος της χώρας την έχει ο τουρκικός στρατός.

Με την προσέγγιση αυτή, τονίζουν οι Κοστόφ- Μιτόφ, δεν υπάρχει τρόπος η Τουρκία να ενταχθεί στην ΕΕ. Και αυτό έγινε κατανοητό στην τουρκική πολιτική ελίτ μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1980, όπου άρχισαν να αναζητούν μια νέα βάση για τον εξευρωπαϊσμό της Τουρκίας.

Η αναζήτηση αυτά περνά από πολλά στάδια αλλά δεν μπορεί να ξεφύγει από τον Οθωμανισμό της.

Εκείνο που πρέπει να γίνει κατανοητό, σημειώνεται στην εφημερίδα, είναι πως πρέπει η ίδια η Βουλγαρία να συνειδητοποιήσει ότι έχει τα μέσα για υπερασπιστεί και να επιβάλλει μια τέτοια πολιτική.

Και το βουλγαρικό συμφέρον στην περίπτωση αυτή συμπίπτει απολύτως με αυτό της Ελλάδας και της Κύπρου.

Ως εκ τούτου, οι κοινές προσπάθειες και ο συντονισμός της πολιτικής αυτής, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής της Ρουμανίας, μπορούν να φέρουν την επιτυχία.



Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Τουρκία –εφημ.Ζαμάν: Αδικήθηκαν οι μη-μουσουλμανικές κοινότητες

Μάρτιος 21, 2010

«Το βαθύ κράτος και ο μονοκομματισμός του Δημοκρατικού Λαϊκού Κόμματος [CHP] βρίσκονται πίσω από τις αδικίες που έγιναν σε μη μουσουλμάνους στην Τουρκία, κάτι το οποίο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα θεμέλια του πολιτισμού μας» δήλωσε ο αναπληρωτής πρόεδρος του κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης της Τουρκίας, Χουσεγίν Τσελίκ (Hüseyin Çelik).

Ο γνωστός Τούρκος πολιτικός σε συνέντευξή του στην τουρκική εφημερίδα ‘Ζαμάν της Κυριακής’, που είχε διατελέσει υπουργός Παιδείας παραδέχθηκε πως το αυταρχικό τουρκικό καθεστώς αντιμετώπιζε εχθρικά το μέρος του πληθυσμού της χώρας που αποτελείται από Αλεβίτες, Χριστιανούς, Κούρδους και γενικά μη τουρκικής –μουσουλμανικής συνείδησης.

Στη συνέντευξή του ο Χουσεγίν Τσελίκ καθορίζει πως εξοντωτική πολιτική άσκησε η Τουρκία στην περίοδο του μονοκομματισμού από το 1923 έως το 1946. Οι φόροι που επιβλήθηκαν στις μειονότητες ήταν δυσβάσταχτοι και σήμερα προκαλούν ντροπή.

Το κλείσιμο της ελληνικής Ιερατικής Σχολής ήταν επίσης μεγάλη ντροπή.

Δυσβάσταχτοι φόροι

«Ο φόρος περιουσίας ήταν ένας φόρος που επιβλήθηκε επί των ευπόρων πολιτών της Τουρκίας από το 1942, με δεδηλωμένο στόχο την αύξηση των κονδυλίων για την άμυνα της χώρας σε περίπτωση ενδεχόμενης ανάμιξης της Τουρκίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι περισσότερο πληγέντες από τον φόρο αυτόν ήταν οι μη μουσουλμάνοι: Εβραίοι, Έλληνες , Αρμένιοι, οι οποίοι έλεγχαν ένα μεγάλο μέρος της οικονομίας,»

Σχετικά με τη Σχολή της Χάλκης θα σημειώσει: Η Ιερατική Σχολή ήταν η κύρια σχολή της θεολογίας του Πατριαρχείου της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, ιδρύθηκε την 1η Οκτωβρίου 1844 στη νήσο Heybeli ή όπως λέγεται στα ελληνικά, Χάλκη, στη θάλασσα του Μαρμαρά μέχρι το κλείσιμό της, από τις τουρκικές αρχές το 1971.

Τα γεγονότα κατά του ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης το 1955

Τα ‘ατυχή γεγονότα’ στις 6 με 7 Σεπτεμβρίου του ’55 στην Κωνσταντινούπολη, ξεκίνησαν μετά από έναν τίτλο εφημερίδας που δημοσίευσε πως το σπίτι του ιδρυτή του έθνους, του Ατατούρκ, που βρίσκεται στην Ελλάδα χτυπήθηκε από Έλληνες μαχητές. Έτσι άρχισε μια μαζική υστερία κατά των μη μουσουλμάνων και μη τούρκων.

Η οικουμενικότητα

Αναφερόμενος στην Οικουμενικότητα του Πατριαρχείου δήλωσε πως για το θέμα έχουν γίνει συζητήσεις για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, αν, δηλαδή, ο Βαρθολομαίος αντιπροσωπεύει την οικουμενικότητα ή όχι. Αυτή, τόνισε, δεν είναι δική μας δουλειά.

«Γιατί οι μουσουλμάνοι να ασχολούνται αν είναι ή όχι παγκόσμιος ηγέτης της ορθόδοξης κοινότητας και θέλουν να είναι οι φορείς λήψης αποφάσεων για αυτό το θέμα; Ας αποφασίσει η ορθόδοξη κοινότητα για αυτό. Αν ο πατριάρχης του Φαναρίου της Κωνσταντινούπολης, ο Βαρθολομαίος, είναι Οικουμενικός, έχουν δικαίωμα να το αμφισβητήσουν αυτοί που δεν είναι Ορθόδοξοι; Αφήστε τον ορθόδοξο λαό να έχει τη δική του βούληση, είπε ο Τσελίκ.

«Να τροποποιηθεί η συνθήκη της Λοζάνης»

Ένα άλλο αξιόλογο σημείο της συνέντευξής του ήταν η αντιμετώπιση των μειονοτήτων. Ο αναπληρωτής πρόεδρος του κόμματος της Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης θα δηλώσει πως δεν πρέπει στην Τουρκική Δημοκρατία να υπάρχουν πολίτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Οι κατηγορίες αυτές ταξινομούνται σύμφωνα με τη γλώσσα ή τη θρησκεία τους και χαρακτηρίζονται ως μη μουσουλμανικές κοινότητες της Τουρκίας, σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λοζάνης.Υποστήριξε πως η Συνθήκη αυτή πρέπει να τροποποιηθεί.

«Κατά την άποψή μας, κανένας από τα 72 εκατομμύρια πολίτες δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μειοψηφία», είπε ο Τσελίκ. Αναφερόμενος στην Οθωμανική Περίοδο τόνισε πως οι πιστοί των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών έζησαν ειρηνικά σε όλη τη διαρκειά της.

«Το σύνθημα που υπήρχε τότε ήταν ‘ενότητα στην πολυμορφία’ και είναι ένα σύνθημα το οποίο προωθείται σήμερα από το Συμβούλιο της Ευρώπης. Οι δύο πολιτισμοί συναντώνται σήμερα στο ίδιο σημείο μετά από αιώνες» (Ευρώπη και Οθωμανική αυτοκρατορία, δηλαδή)

Για την Αρμενική Γενοκτονία

Ο πρώην υπουργός Παιδείας παρατηρώντας τις εγκρίσεις των ψηφισμάτων που αναγνωρίζουν τις δολοφονίες των Αρμενίων το 1915 ως ‘γενοκτονία’ από τη Βουλή της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και το σουηδικό κοινοβούλιο, δήλωσε ότι η Γενοκτονία είναι ένα θέμα που θα χρησιμοποιηθεί ως ατού εναντίον της Τουρκίας.
Δεν παρέλειψε μάλιστα να δηλώσει: "Το κοινοβούλιο μιας χώρας δεν μπορεί να αποφανθεί σχετικά με την ιστορία της άλλης χώρας. Είναι οι ιστορικοί και οι επιστήμονες που θα αποφασίσουν σχετικά με την ιστορία. Οι πολιτικοί δεν μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις, σχετικά με αυτό το θέμα. Ακόμη και αν το κάνουν, οι αποφάσεις τους θα είναι χωρίς νόημα», δήλωσε ο Χουσεγίν Τσελίκ.

21 Μαρτίου 2010, Κυριακή
Ali Aslan Killic Άγκυρα.

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Σκόπια: Χάος χωρίζει τους πολίτες αλβανικής και σλαβικής καταγωγής



Μάρτιος 21, 2010


Ένα αξιόλογο πρωτοσέλιδο έχει η σκοπιανή εφημερίδα «Ντνέβνικ» στο φύλλο που κυκλοφορεί. Δημοσιεύει μια δημοσκόπηση που έγινε για την εφημερίδα όπου επισημαίνονται αλήθειες που τείνουν να καλυφθούν από τις προτεραιότητες της εθνότητας που πλειοψηφεί στη χώρα.

Το δημοσίευμα της εφημερίδας τιτλοφορείται: «Ζούμε σε διαφορετικούς κόσμους».
Και αυτή είναι μια πραγματικότητα.

Το 93 τοις εκατό των Αλβανών δεν εγκρίνει την πολιτική που ασκεί και ακολουθεί στα εθνικά θέματα, ο πρωθυπουργός της χώρας.

Το σύνολο των Αλβανών θεωρεί πως ζει στην ανασφάλεια εθνικών συγκρούσεων, ενώ τα δύο τρίτα των κατοίκων σλαβικής καταγωγής είναι πεπεισμένα ότι δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος.

Οι κάτοικοι που είναι σλαβικής καταγωγής βλέπουν την ηγεσία της χώρας τους να αγωνίζεται να τους κρατήσει την ονομασία «Μακεδόνες», ενώ οι αλβανικής καταγωγής αδιαφορούν τελείως για αυτήν την κυβερνητική προτεραιότητα και επιζητούν να εισέλθει η χώρα σε ΝΑΤΟ και ΕΕ για να έχουν περισσότερη ασφάλεια και επαγγελματική εξασφάλιση.

Μόνο το 17 τοις εκατό των κατοίκων σλαβικής καταγωγής πιστεύει πως υπάρχουν καλές σχέσεις μεταξύ των εθνοτήτων.

Το ποσοστό που έχει αντίθετη άποψη υπερβαίνει το διπλάσιο – 38 τοις εκατό.

Στην ερώτηση της συνύπαρξης των δύο κύριων εθνοτήτων της χώρας, των σλαβικής και αλβανικής καταγωγής πολιτών, οι απαντήσεις μοιράζονται στα τρία.

Το 33 % θεωρεί πως δεν υπάρχει κάποια διαφορά από το παρελθόν, το 31% πως έχουν βελτιωθεί οι σχέσεις και το 33% ότι έχουν επιδεινωθεί αρκετά οι σχέσεις των δύο εθνοτήτων, τα δύο τελευταία χρόνια.

Ορατός ο κίνδυνος συγκρούσεων

Οι κάτοικοι σλαβικής καταγωγής θεωρούν κατά ένα ποσοστό 28% πως υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης μεταξύ των εθνοτήτων, ενώ ένα ποσοστό 24% βλέπει ότι ο κίνδυνος αυτός είναι πολύ υψηλός.

Και όλα αυτά είναι απόρροια της ανισότητας που υπάρχει στο κοινωνικό σύνολο. Την ανισότητα αυτήν την βλέπει μόνο η αλβανική πλευρά σε ένα ποσοστό τρομερό. Φθάνει το 92% των ερωτηθέντων. Γεγονότα τα οποία έχουν συνδράμει αρκετά στην αύξηση αυτού του ποσοστού, όπως σημειώνει η εφημερίδα, είναι η έκδοση της Εγκυκλοπαίδειας, το έργο της πόλης των Σκοπίων 2014, η αναγκαστική εκμάθηση της σλαβικής γλώσσας κ.α.

Οι Αλβανοί των Σκοπίων δεν εμπιστεύονται τον πρωθυπουργό της χώρας στα ζητήματα των διεθνικών σχέσεων και το ποσοστό αυτό στη δημοσκόπηση που έγινε, φθάνει το 93% των ερωτηθέντων.

Η θρησκευτική διαφορά

Οι Αλβανοί των Σκοπίων κατά πλειοψηφία είναι μουσουλμάνοι, ενώ οι σλαβικής καταγωγής χριστιανοί.

Το 34% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι αν οικοδομηθεί μια εκκλησία θα πρέπει να χτιστεί και ένα τζαμί. Από τους χριστιανούς συμφωνεί ένα 15% με την λογική αυτή, ενώ από την πλευρά των αλβανών μουσουλμάνων το ποσοστό είναι ...μηδέν.

Το άρθρο ασχολείται κατόπιν για την αναδιαμόρφωση της κεντρικής πλατείας των Σκοπίων και τα εθνικά στοιχεία που θα πρέπει να τοποθετηθούν σε αυτή (αγάλματα κλπ) και αν θα πρέπει να γίνει δημοψήφισμα για αυτό.

Το γενικό συμπέρασμα είναι πως μεταξύ των εθνοτήτων που απαρτίζουν το σύνολο της κοινωνίας της γειτονικής χώρας υπάρχει ιδεολογικό και θρησκευτικό χάσμα και μόνον μια ευφυής κυβέρνηση θα μπορούσε, ίσως, να τους ενοποιήσει. Οι εθνικισμοί και οι ακρότητες του Γκρουέφσκι έχουν ανοίξει την ψαλίδα της αποξένωσης και του διαχωρισμού. Και οι δημοσκοπήσεις, όπως η παρούσα, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου...

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος