Βουλγαρία: Τα συμφέροντά μας συμπίπτουν απόλυτα με Ελλάδας-Κύπρου

-Η Τουρκία δεν έχει θέση με το δόγμα Ατατούρκ στην ΕΕ-



Μάρτιος 21, 2010

Βουλγαρικές αντιδράσεις δημιούργησε η επίσκεψη του Τούρκου ΥΠΕΞ προχθές στη Σόφια.
Κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην προτεινόμενη πολιτική της Τουρκίας.
Σε μια κοινή συνέντευξή τους ο Ιβάν Κοστόφ πρόεδρος του κόμματος «Δημοκράτες για Iσχυρή Βουλγαρία» [ Демократи за силна България -ДСБ ] και ο αντιπρόεδρος του, Ντανιέλ Μιτόφ, εκφράζουν την αντίθεσή τους σε ενδεχόμενη ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση με την πολιτική που ακολουθεί.

Οι Κοστόφ- Μιτόφ, υποστηρίζουν πως το εθνικό τουρκικό κόμμα της Βουλγαρίας "Κίνημα Δικαιωμάτων και Ελευθεριών", γνωστό στα βουλγαρικά ως ‘ДПС’ είναι εκφραστής των τουρκικών συμφερόντων.

Οι δύο πολιτικοί επικεντρώνουν τις προτάσεις τους σε δύο σημεία:

«αλλοιώνουν οι Τούρκοι το εκλογικό αποτέλεσμα»

Πρώτον

«Θα περίμενα», λέει ο Ιβάν Κοστόφ να ακούσω από το κόμμα αυτό, (το εθνικό τουρκικό της Βουλγαρίας) να σταματήσει η Τουρκία να παρεμβαίνει στις εσωτερικές υποθέσεις της Βουλγαρίας». Πράγμα, βέβαια, που δεν έγινε.

Ζητά μάλιστα από τη κυβέρνηση να αλλάξει τον εκλογικό νόμο για να σταματήσει τη λογική της ‘τουριστικής εκλογικής διαδικασίας’ (όπου έρχονται να ψηφίσουν Τούρκοι που ζουν στην Τουρκία αλλά είναι εγγεγραμμένοι  ψηφοφόροι στη Βουλγαρία).

Ζητά ακόμη να λάβει μέτρα η κυβέρνηση για διερεύνηση των οικονομικών σκανδάλων και της διαφθοράς γύρω από τον πρόεδρο του τουρκικού κόμματος της Βουλγαρίας, Αχμέτ Ντογάν.

«στρατοκρατούμενη είναι η Τουρκία»

Δεύτερον

Η θέση των δύο προηγούμενων βουλγαρικών κυβερνήσεων για την άνευ όρων υποστήριξη της τουρκικής υποψηφιότητας, για ένταξη στην ΕΕ, να αντικατασταθεί από την προσήλωση στην κοινή ευρωπαϊκή προσέγγιση όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις, που είναι μια ανοικτή διαδικασία και το αποτέλεσμα της οποίας δεν είναι εγγυημένο εκ των προτέρων.

Η Βουλγαρία χρειάζεται μια σταθερή πολιτική απέναντι στην Τουρκία που να ωθεί την υποστήριξη των μεταρρυθμίσεων στον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της.

Ένα μεγάλο μέρος των μεταρρυθμίσεων αυτών είναι ακόμη ελλιπές. Ο κοσμικός χαρακτήρας του τουρκικού κράτους εξακολουθεί να είναι ‘υπό την εποπτεία του στρατού’ και ο φόβος της διάλυσης της χώρας οδηγεί στην καταπίεση των μειονοτικών ομάδων και η Άγκυρα αδυνατεί να σεβαστεί τα δικαιώματα των μειονοτήτων αυτών.

«εδαφικές διαφορές με Ελλάδα – Κύπρο»

Ακόμη,  η Τουρκία, ασκεί καταπιεστική πολιτική με άνισους όρους προς τους ανθρώπους που έχουν διαφορετική θρησκεία, ανεπίλυτο, επίσης, παραμένει το ζήτημα της αναγνώρισης της γενοκτονίας των Αρμενίων.

Συνεχίζει, η Τουρκία, να έχει εδαφικές διαφορές με δύο κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την Ελλάδα και την Κύπρο.

«Ο κατάλογος θα μπορούσε να επεκταθεί», τονίζουν οι δύο Βούλγαροι πολιτικοί, «αλλά αυτός δεν είναι ο στόχος μας».

Το πρόβλημα είναι ότι όλα τα ζητήματα αυτά αντιμετωπίζονται με το τουρκικό εθνικό δόγμα του 1908, που φέρει την ονομασία ‘Δόγμα Ατατούρκ’.

«εφεύρημα η ενιαία ιθαγένεια»

Η Τουρκία στην επιθυμία της να επιβληθεί ανακάλυψε την επιβολή μιας ενιαίας ιθαγένειας για όλους τους πολίτες της Δημοκρατίας, που δεν είναι αναγκαίο να είναι Τούρκοι και την εγγύηση της προστασίας του Συντάγματος της χώρας την έχει ο τουρκικός στρατός.

Με την προσέγγιση αυτή, τονίζουν οι Κοστόφ- Μιτόφ, δεν υπάρχει τρόπος η Τουρκία να ενταχθεί στην ΕΕ. Και αυτό έγινε κατανοητό στην τουρκική πολιτική ελίτ μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1980, όπου άρχισαν να αναζητούν μια νέα βάση για τον εξευρωπαϊσμό της Τουρκίας.

Η αναζήτηση αυτά περνά από πολλά στάδια αλλά δεν μπορεί να ξεφύγει από τον Οθωμανισμό της.

Εκείνο που πρέπει να γίνει κατανοητό, σημειώνεται στην εφημερίδα, είναι πως πρέπει η ίδια η Βουλγαρία να συνειδητοποιήσει ότι έχει τα μέσα για υπερασπιστεί και να επιβάλλει μια τέτοια πολιτική.

Και το βουλγαρικό συμφέρον στην περίπτωση αυτή συμπίπτει απολύτως με αυτό της Ελλάδας και της Κύπρου.

Ως εκ τούτου, οι κοινές προσπάθειες και ο συντονισμός της πολιτικής αυτής, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής της Ρουμανίας, μπορούν να φέρουν την επιτυχία.



Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Τουρκία –εφημ.Ζαμάν: Αδικήθηκαν οι μη-μουσουλμανικές κοινότητες

Μάρτιος 21, 2010

«Το βαθύ κράτος και ο μονοκομματισμός του Δημοκρατικού Λαϊκού Κόμματος [CHP] βρίσκονται πίσω από τις αδικίες που έγιναν σε μη μουσουλμάνους στην Τουρκία, κάτι το οποίο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα θεμέλια του πολιτισμού μας» δήλωσε ο αναπληρωτής πρόεδρος του κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης της Τουρκίας, Χουσεγίν Τσελίκ (Hüseyin Çelik).

Ο γνωστός Τούρκος πολιτικός σε συνέντευξή του στην τουρκική εφημερίδα ‘Ζαμάν της Κυριακής’, που είχε διατελέσει υπουργός Παιδείας παραδέχθηκε πως το αυταρχικό τουρκικό καθεστώς αντιμετώπιζε εχθρικά το μέρος του πληθυσμού της χώρας που αποτελείται από Αλεβίτες, Χριστιανούς, Κούρδους και γενικά μη τουρκικής –μουσουλμανικής συνείδησης.

Στη συνέντευξή του ο Χουσεγίν Τσελίκ καθορίζει πως εξοντωτική πολιτική άσκησε η Τουρκία στην περίοδο του μονοκομματισμού από το 1923 έως το 1946. Οι φόροι που επιβλήθηκαν στις μειονότητες ήταν δυσβάσταχτοι και σήμερα προκαλούν ντροπή.

Το κλείσιμο της ελληνικής Ιερατικής Σχολής ήταν επίσης μεγάλη ντροπή.

Δυσβάσταχτοι φόροι

«Ο φόρος περιουσίας ήταν ένας φόρος που επιβλήθηκε επί των ευπόρων πολιτών της Τουρκίας από το 1942, με δεδηλωμένο στόχο την αύξηση των κονδυλίων για την άμυνα της χώρας σε περίπτωση ενδεχόμενης ανάμιξης της Τουρκίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι περισσότερο πληγέντες από τον φόρο αυτόν ήταν οι μη μουσουλμάνοι: Εβραίοι, Έλληνες , Αρμένιοι, οι οποίοι έλεγχαν ένα μεγάλο μέρος της οικονομίας,»

Σχετικά με τη Σχολή της Χάλκης θα σημειώσει: Η Ιερατική Σχολή ήταν η κύρια σχολή της θεολογίας του Πατριαρχείου της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, ιδρύθηκε την 1η Οκτωβρίου 1844 στη νήσο Heybeli ή όπως λέγεται στα ελληνικά, Χάλκη, στη θάλασσα του Μαρμαρά μέχρι το κλείσιμό της, από τις τουρκικές αρχές το 1971.

Τα γεγονότα κατά του ελληνισμού της Κωνσταντινούπολης το 1955

Τα ‘ατυχή γεγονότα’ στις 6 με 7 Σεπτεμβρίου του ’55 στην Κωνσταντινούπολη, ξεκίνησαν μετά από έναν τίτλο εφημερίδας που δημοσίευσε πως το σπίτι του ιδρυτή του έθνους, του Ατατούρκ, που βρίσκεται στην Ελλάδα χτυπήθηκε από Έλληνες μαχητές. Έτσι άρχισε μια μαζική υστερία κατά των μη μουσουλμάνων και μη τούρκων.

Η οικουμενικότητα

Αναφερόμενος στην Οικουμενικότητα του Πατριαρχείου δήλωσε πως για το θέμα έχουν γίνει συζητήσεις για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, αν, δηλαδή, ο Βαρθολομαίος αντιπροσωπεύει την οικουμενικότητα ή όχι. Αυτή, τόνισε, δεν είναι δική μας δουλειά.

«Γιατί οι μουσουλμάνοι να ασχολούνται αν είναι ή όχι παγκόσμιος ηγέτης της ορθόδοξης κοινότητας και θέλουν να είναι οι φορείς λήψης αποφάσεων για αυτό το θέμα; Ας αποφασίσει η ορθόδοξη κοινότητα για αυτό. Αν ο πατριάρχης του Φαναρίου της Κωνσταντινούπολης, ο Βαρθολομαίος, είναι Οικουμενικός, έχουν δικαίωμα να το αμφισβητήσουν αυτοί που δεν είναι Ορθόδοξοι; Αφήστε τον ορθόδοξο λαό να έχει τη δική του βούληση, είπε ο Τσελίκ.

«Να τροποποιηθεί η συνθήκη της Λοζάνης»

Ένα άλλο αξιόλογο σημείο της συνέντευξής του ήταν η αντιμετώπιση των μειονοτήτων. Ο αναπληρωτής πρόεδρος του κόμματος της Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης θα δηλώσει πως δεν πρέπει στην Τουρκική Δημοκρατία να υπάρχουν πολίτες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας. Οι κατηγορίες αυτές ταξινομούνται σύμφωνα με τη γλώσσα ή τη θρησκεία τους και χαρακτηρίζονται ως μη μουσουλμανικές κοινότητες της Τουρκίας, σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λοζάνης.Υποστήριξε πως η Συνθήκη αυτή πρέπει να τροποποιηθεί.

«Κατά την άποψή μας, κανένας από τα 72 εκατομμύρια πολίτες δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μειοψηφία», είπε ο Τσελίκ. Αναφερόμενος στην Οθωμανική Περίοδο τόνισε πως οι πιστοί των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών έζησαν ειρηνικά σε όλη τη διαρκειά της.

«Το σύνθημα που υπήρχε τότε ήταν ‘ενότητα στην πολυμορφία’ και είναι ένα σύνθημα το οποίο προωθείται σήμερα από το Συμβούλιο της Ευρώπης. Οι δύο πολιτισμοί συναντώνται σήμερα στο ίδιο σημείο μετά από αιώνες» (Ευρώπη και Οθωμανική αυτοκρατορία, δηλαδή)

Για την Αρμενική Γενοκτονία

Ο πρώην υπουργός Παιδείας παρατηρώντας τις εγκρίσεις των ψηφισμάτων που αναγνωρίζουν τις δολοφονίες των Αρμενίων το 1915 ως ‘γενοκτονία’ από τη Βουλή της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων και το σουηδικό κοινοβούλιο, δήλωσε ότι η Γενοκτονία είναι ένα θέμα που θα χρησιμοποιηθεί ως ατού εναντίον της Τουρκίας.
Δεν παρέλειψε μάλιστα να δηλώσει: "Το κοινοβούλιο μιας χώρας δεν μπορεί να αποφανθεί σχετικά με την ιστορία της άλλης χώρας. Είναι οι ιστορικοί και οι επιστήμονες που θα αποφασίσουν σχετικά με την ιστορία. Οι πολιτικοί δεν μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις, σχετικά με αυτό το θέμα. Ακόμη και αν το κάνουν, οι αποφάσεις τους θα είναι χωρίς νόημα», δήλωσε ο Χουσεγίν Τσελίκ.

21 Μαρτίου 2010, Κυριακή
Ali Aslan Killic Άγκυρα.

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Σκόπια: Χάος χωρίζει τους πολίτες αλβανικής και σλαβικής καταγωγής



Μάρτιος 21, 2010


Ένα αξιόλογο πρωτοσέλιδο έχει η σκοπιανή εφημερίδα «Ντνέβνικ» στο φύλλο που κυκλοφορεί. Δημοσιεύει μια δημοσκόπηση που έγινε για την εφημερίδα όπου επισημαίνονται αλήθειες που τείνουν να καλυφθούν από τις προτεραιότητες της εθνότητας που πλειοψηφεί στη χώρα.

Το δημοσίευμα της εφημερίδας τιτλοφορείται: «Ζούμε σε διαφορετικούς κόσμους».
Και αυτή είναι μια πραγματικότητα.

Το 93 τοις εκατό των Αλβανών δεν εγκρίνει την πολιτική που ασκεί και ακολουθεί στα εθνικά θέματα, ο πρωθυπουργός της χώρας.

Το σύνολο των Αλβανών θεωρεί πως ζει στην ανασφάλεια εθνικών συγκρούσεων, ενώ τα δύο τρίτα των κατοίκων σλαβικής καταγωγής είναι πεπεισμένα ότι δεν υπάρχει τέτοιος κίνδυνος.

Οι κάτοικοι που είναι σλαβικής καταγωγής βλέπουν την ηγεσία της χώρας τους να αγωνίζεται να τους κρατήσει την ονομασία «Μακεδόνες», ενώ οι αλβανικής καταγωγής αδιαφορούν τελείως για αυτήν την κυβερνητική προτεραιότητα και επιζητούν να εισέλθει η χώρα σε ΝΑΤΟ και ΕΕ για να έχουν περισσότερη ασφάλεια και επαγγελματική εξασφάλιση.

Μόνο το 17 τοις εκατό των κατοίκων σλαβικής καταγωγής πιστεύει πως υπάρχουν καλές σχέσεις μεταξύ των εθνοτήτων.

Το ποσοστό που έχει αντίθετη άποψη υπερβαίνει το διπλάσιο – 38 τοις εκατό.

Στην ερώτηση της συνύπαρξης των δύο κύριων εθνοτήτων της χώρας, των σλαβικής και αλβανικής καταγωγής πολιτών, οι απαντήσεις μοιράζονται στα τρία.

Το 33 % θεωρεί πως δεν υπάρχει κάποια διαφορά από το παρελθόν, το 31% πως έχουν βελτιωθεί οι σχέσεις και το 33% ότι έχουν επιδεινωθεί αρκετά οι σχέσεις των δύο εθνοτήτων, τα δύο τελευταία χρόνια.

Ορατός ο κίνδυνος συγκρούσεων

Οι κάτοικοι σλαβικής καταγωγής θεωρούν κατά ένα ποσοστό 28% πως υπάρχει κίνδυνος σύγκρουσης μεταξύ των εθνοτήτων, ενώ ένα ποσοστό 24% βλέπει ότι ο κίνδυνος αυτός είναι πολύ υψηλός.

Και όλα αυτά είναι απόρροια της ανισότητας που υπάρχει στο κοινωνικό σύνολο. Την ανισότητα αυτήν την βλέπει μόνο η αλβανική πλευρά σε ένα ποσοστό τρομερό. Φθάνει το 92% των ερωτηθέντων. Γεγονότα τα οποία έχουν συνδράμει αρκετά στην αύξηση αυτού του ποσοστού, όπως σημειώνει η εφημερίδα, είναι η έκδοση της Εγκυκλοπαίδειας, το έργο της πόλης των Σκοπίων 2014, η αναγκαστική εκμάθηση της σλαβικής γλώσσας κ.α.

Οι Αλβανοί των Σκοπίων δεν εμπιστεύονται τον πρωθυπουργό της χώρας στα ζητήματα των διεθνικών σχέσεων και το ποσοστό αυτό στη δημοσκόπηση που έγινε, φθάνει το 93% των ερωτηθέντων.

Η θρησκευτική διαφορά

Οι Αλβανοί των Σκοπίων κατά πλειοψηφία είναι μουσουλμάνοι, ενώ οι σλαβικής καταγωγής χριστιανοί.

Το 34% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι αν οικοδομηθεί μια εκκλησία θα πρέπει να χτιστεί και ένα τζαμί. Από τους χριστιανούς συμφωνεί ένα 15% με την λογική αυτή, ενώ από την πλευρά των αλβανών μουσουλμάνων το ποσοστό είναι ...μηδέν.

Το άρθρο ασχολείται κατόπιν για την αναδιαμόρφωση της κεντρικής πλατείας των Σκοπίων και τα εθνικά στοιχεία που θα πρέπει να τοποθετηθούν σε αυτή (αγάλματα κλπ) και αν θα πρέπει να γίνει δημοψήφισμα για αυτό.

Το γενικό συμπέρασμα είναι πως μεταξύ των εθνοτήτων που απαρτίζουν το σύνολο της κοινωνίας της γειτονικής χώρας υπάρχει ιδεολογικό και θρησκευτικό χάσμα και μόνον μια ευφυής κυβέρνηση θα μπορούσε, ίσως, να τους ενοποιήσει. Οι εθνικισμοί και οι ακρότητες του Γκρουέφσκι έχουν ανοίξει την ψαλίδα της αποξένωσης και του διαχωρισμού. Και οι δημοσκοπήσεις, όπως η παρούσα, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου...

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος


Βουλγαρία: «Μην ξεχνάτε τις φρικαλεότητες του κομμουνισμού»...





Μάρτιος 20, 2010 – 22:28

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις φρικαλεότητες του κομουνισμού, γιατί μπορεί να επαναληφθούν»

Αυτή ήταν η κύρια επισήμανση του προέδρου του СДС (Съюз на Демократичните Сили-Ένωση των Δημοκρατικών Δυνάμεων), Μαρτίν Ντιμιτρόφ, στη σημερινή (20.3) θλιβερή επέτειο των θυμάτων του κομμουνισμού στο στρατόπεδο του Sunny Beach στο Λόβετς της Βουλγαρίας.

«Ο κομμουνισμός πολέμησε εναντίον των διανοουμένων, του Χριστιανισμού, της πίστης, των χρηστών ηθών και το αποτέλεσμα ήταν αυτό το στρατόπεδο της βαρβαρότητας και των θανατώσεων χωρίς δίκες», είπε ο πρόεδρος του СДС.

Δεν παρέλειψε να τονίσει πως, δυστυχώς, οι άνθρωποι από την πρώην Κρατική Ασφάλεια, εξακολουθούν να είναι σε όλη τη χώρα και ένας μάλιστα από αυτούς να είναι και πρόεδρος (σ.σ. εννοεί τον πρόεδρο της Βουλγαρίας)

Ο Ντιμιτρόφ επεσήμανε πως επί είκοσι χρόνια, τώρα, αγωνίζεται για να αλλάξει η κοινωνία στην Βουλγαρία «αλλά ακόμη δεν έχουμε κερδίσει», πρόσθεσε, «πρέπει να συνεχίσουμε μέχρι το τέλος».

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου ο Μάρτιν Ντιμιτρόφ εξέφρασε τη βεβαιότητα του ότι η διαδικασία για την απομάκρυνση του προέδρου της Βουλγαρίας Παρβάνοφ, θα υποστηριχθεί από το κοινοβούλιο αν βέβαια όλα τα μέρη εκπληρώσουν τις υποσχέσεις ή τις δεσμεύσεις τους.

Στη μνήμη των θυμάτων που έχασαν τη ζωή τους στο στρατόπεδο "Sunny Beach" επειδή ήταν εχθροί του κομμουνιστικού καθεστώτος, απόθεσαν στεφάνια και λουλούδια. Επιμνημόσυνη δέηση έκανε ο επίσκοπος της πόλης Λόβετς, Γαβριήλ.

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος


Αλβανική εφημερίδα: « Η Ελλάδα έχει ισχυρή κυβέρνηση και θαρραλέο λαό»




Μάρτιος 20, 2010

Σε μια ολιγόλογη αναφορά προβαίνει η αλβανική εφημερίδα ‘Στάρτ’, σήμερα αργά το απόγευμα, με δημοσίευμα σχετικό με τις δηλώσεις του έλληνα πρωθυπουργού ότι η Ελλάδα δεσμεύεται να πληρώσει όλα τα χρέη της.

Γράφει συγκεκριμένα: Ο Έλληνας πρωθυπουργός δεσμεύεται ότι η χώρα του θα πληρώσει όλα τα χρέη και ότι δεν παραβιάζει καμία προθεσμία σε αυτά.

«Η Ελλάδα έχει μια ισχυρή κυβέρνηση και έναν θαρραλέο λαό. Είμαστε ξανά στο δρόμο της σταθερότητας, υποστήριξε ο Παπανδρέου»



Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Κοσσυφοπέδιο: Ευχαριστίες του προέδρου της χώρας στο ΝΑΤΟ




Μάρτιος 20, 2010

Πρίστινα. Σε συνάντηση που είχε χθες ο πρόεδρος του Κοσσυφοπεδίου Φατμίρ Σεϊντίου με τον διοικητή του αρχηγείου των Δυνάμεων του ΝΑΤΟ, ναύαρχο Μάρκ Φιτζέραλντ, στη Νάπολη της Ιταλίας, εξέφρασε τις ευχαριστίες του, για την υποστήριξη της Βορειοατλαντικής συμμαχίας στην εδραίωση της ανεξαρτησίας της χώρας του.

Σε δελτίο Τύπου, το οποίο εξέδωσε το γραφείο του προέδρου του Κοσσυφοπεδίου, ο Σεϊντίου δηλώνει στα μέσα ενημέρωσης ότι συζήτησε με τον ναύαρχο Φιτζέραλντ τις εξελίξεις στη χώρα και το βαθμό της συνεργασίας των θεσμικών οργάνων της κυβέρνησης του Κοσσόβου με τις νατοϊκές δυνάμεις που εδρεύουν στη χώρα.

Σημειώνεται ότι ο διοικητής των Δυνάμεων της Συμμαχίας στη Νάπολη έχει επιχειρησιακή ευθύνη στις νατοϊκές αποστολές στα Βαλκάνια, το Ιράκ και τη Μεσόγειο. Ο ναύαρχος Τζον Φιτζέραλντ ανέλαβε τη διοίκηση της Συμμαχίας στις 30 Νοεμβρίου 2007.

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος


Έληξε άδοξα η Διάσκεψη των Δυτικών Βαλκανίων

Μάρτιος 20, 2010

Με την απουσία της Σερβίας, την απουσία του προέδρου του Συμβουλίου της Ευρώπης Βαν Ρομπάι και την απουσία του Ισπανού Μορατίνος και τη βιαστική παρουσία του προέδρου της επιτροπής Διεύρυνσης, τελείωσε η ολιγόωρη Διάσκεψη των Δυτικών Βαλκανίων που έλαβε χώρα στο Brdo του Kranj της Σλοβενίας.

Οι αρχηγοί κρατών που συμμετείχαν σε αυτήν κατέληξαν σε μια κοινή άτυπη αλλά σημαντική, όπως γράφει η «Α1», δήλωση, ότι για άλλη μια φορά εκφράζουν τη δέσμευσή τους για την ένταξη τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να εντείνουν την περιφερειακή συνεργασία τους προς τον σκοπό αυτόν.

Στη διάσκεψη παραβρέθηκε ο Επίτροπος της Διεύρυνσης Στέφαν Φίλε, αλλά απεχώρησε, βιαστικά, πριν λήξει το πρόγραμμα της Διάσκεψης.

Ο Σλοβένος πρόεδρος εξέφρασε την επιθυμία να πραγματοποιείται μια Σύνοδος Κορυφής των Βαλκανίων πιο τακτικά, κατά προτίμηση σε ετήσια βάση. Ο πρόεδρος της πΓΔΜ Νίκολα Γκρουέφσκι δήλωσε στα μέσα ενημέρωσης, ότι δεν αποκλείει τη δυνατότητα των Σκοπίων να φιλοξενήσουν την επόμενη σύνοδο κορυφής των βαλκανικών κρατών, είτε με το ίδιο αντικείμενο ή ό,τι άλλο προκύψει στα επόμενα χρόνια.

Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος


Νόβα Μακεντόνιγια: «Δεν είναι δυνατό να πουλάνε μόνο οι Έλληνες μακεδονικό κρασί»


Μάρτιος 20, 2010

Ένα σοβαρό θέμα θίγει η σκοπιανή εφημερίδα «Нова Македонија» στην χθεσινή έκδοσή της. Τις εμπορικές ονομασίες που φέρουν τον επιθετικό προσδιορισμό ‘μακεδονικός’.

Στο ζήτημα του ονόματος, σήμερα ή αύριο ή μεθαύριο το πολύ, θα δοθεί κάποια συμβιβαστική λύση. Εκεί βαδίζουμε. Οι εκκρεμότητες όμως δεν θα σταματήσουν να υπάρχουν...

Το δίλημμα, γράφει η εφημερίδα, είναι, αν τώρα ή μετά, οι Έλληνες θα έχουν το αποκλειστικό δικαίωμα να πωλούν οίνο ως μακεδονικό (ή οτιδήποτε άλλο με αυτήν την ονομασία προέλευσης), για την εμπορική προστασία τους.

Ο συντάκτης υπενθυμίζει τις πρόσφατες αντιδράσεις των ελλήνων παραγωγών που εκδηλώθηκαν με παρέμβαση του ελληνικού κράτους να σταματήσει μια γερμανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ να πωλεί οίνο, ο οποίος είχε παραχθεί στην περιοχή των Σκοπίων και είχε ετικέτα ως χώρα παραγωγής και προέλευσης τη Μακεδονία.

Η εξήγηση που δόθηκε από τους Έλληνες, γράφει η ‘Νόβα Μακεντόνιγια’ ήταν να προστατεύσουν τον όρο ‘μακεδονικός’ ως αποκλειστική γεωγραφική προέλευση και κανείς άλλος δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει τον ίδιο επιθετικό προσδιορισμό.

“Αν και πιστεύουμε», σημειώνει ο συντάκτης, «ότι κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ομαλή χρήση του επιθέτου ‘μακεδονικός’ , που σε πρώτη ματιά φαίνεται ότι οι Έλληνες έχουν δίκιο».

Στο παρελθόν σημειώνει δεν υπήρχε η σκέψη για την προστασία του όρου «Μακεδονία» και επομένως με την ένδειξη ‘μακεδονικός’ θα μπορούσε να πωληθεί μόνον ο οίνος που παράγεται στην Ελλάδα.

Ο συντάκτης σημειώνει πως οι διαπραγματεύσεις που γίνονται από τον Μάθιου Νίμιτς για το όνομα είναι απογοητευτικές για τους σκοπιανούς παραγωγούς, αφού, έμμεσα, διαβλέπουν μια ήττα ως προς το όνομα.

«Οι Έλληνες επιδιώκουν την προστασία της ονομασίας αυτής και σε άλλα γεωργικά και μη γεωργικά προϊόντα που προέρχονται από την περιοχή της Μακεδονίας, άσχετα, σε τελική ανάλυση, ποια θα είναι η έκβαση των διαπραγματεύσεων στα πλαίσια του ΟΗΕ.

» Ο Νίμιτς προφανώς είναι γνώστης του προβλήματος και δεν είναι τυχαία μία από τις προτάσεις του για την επίλυση της διαφοράς, όταν τον Οκτώβριο του 2008, είπε ότι ούτε η Ελλάδα ούτε η πΓΔΜ δεν μπορούν να έχουν αποκλειστικότητα σε οικονομικά ή εμπορικά δικαιώματα στο όνομα ή στο επίθετο.

»Μια παρόμοια θέση με αυτή του Νίμιτς, παρουσιάστηκε στην προηγούμενη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βουκουρέστι το 2008. Ένας από τους στόχους των διαπραγματεύσεων ήταν η διερευνητική λειτουργία κατά την οποία οι δύο χώρες θα χρησιμοποιούν ελεύθερα τον όρο «μακεδονικός» και σε μια τέτοια εκδοχή η χώρα μας δεν είχε καμία αντίρρηση».

Ο σκοπιανός συντάκτης σημειώνει πως στο διεθνές δίκαιο και στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) για καθορισμό του όρου της ονομασίας της παραγωγής ενός προϊόντος είναι η γεωγραφική περιοχή καλλιέργειάς του ή παραγωγής του.

Τι γίνεται όμως όταν αυτή, η γεωγραφική περιοχή, διαιρείται σε διάφορα κράτη;

Οι κανονισμοί του ΠΟΕ, σημειώνεται, προβλέπουν πως η γεωγραφική ένδειξη μπορεί να μπει σε διαφορετικά κρασιά με την ίδια ή παρόμοια προστασία γεωγραφικής παραγωγής με την προϋπόθεση πως το προϊόν παράγεται στο ίδιο χώρο προέλευσης.

Και αυτό σημαίνει, γράφει η εφημερίδα, πως οι Έλληνες έχουν το δικαίωμα να πωλούν κρασί ως μακεδονικό.

Επιδιώκεται στο δημοσίευμα ένας παραλληλισμός ενός οίνου που παράγεται στο Πολύκαστρο του Κιλκίς και του οίνου που παράγεται στη Γευγελή. Μια απόσταση λίγων χιλιομέτρων...

Και διατυπώνει την άποψη πως ο ένας μπορεί να ονομάζει το κρασί του ‘μακεδονικό’ και γιατί ο άλλος παραγωγός, δεν έχει δικαίωμα να κάνει το ίδιο;

Η αλήθεια είναι ότι παρουσιάζεται ένα πρόβλημα με την εμπορική ονομασία της παραγωγής προέλευσης και η διαδικασία επίλυσής του φαίνεται πως θα τραβήξει περισσότερο από ό,τι ενδεχομένως θα πάει η λύση του ονόματος της πΓΔΜ.

«Πρακτικά αυτό σημαίνει», γράφει ο συντάκτης Дарко Јаневски, πως αντί να αλληλοκατηγορούνται οι πρεσβευτές για το πιο χαρτί θα στείλουν και τις απειλητικές επιστολές που συντάσσουν, προς τους διευθυντές πωλήσεων σε διάφορες εταιρείες σε όλον τον κόσμο, ας καθίσουν οι δύο πλευρές να συμφωνήσουν με ποιο τρόπο ένας Γερμανός που θέλει να αγοράσει κρασί από το ελληνικό τμήμα της Μακεδονίας δεν πρέπει να συγχέεται και να αγοράζει, τελικά, από το σκοπιανό κρασί ή το αντίθετο»

Και από ότι διαφαίνεται από το δημοσίευμα αυτό, οι σκοπιανοί επιμένουν στην ονομασία «μακεδονικός οίνος» και προβλέπεται το πρόβλημα της ετικέτας, να τραβήξει περισσότερο από τη λύση του ονόματος της χώρας...



Ἂρθρα & Σκέψεις- Γιῶργος Ἐχέδωρος